zaterdag 29 oktober 2011

Bitstrips for Schools: the "best" EduFUN!


Bij het zoeken naar interessant onderwijstechnologisch nieuws, viel ik op de site van WSA e-Content + Creativity. Daar ontdekte ik Bitstrips for Schools, één winner 2011 van de World Summit Award (en dit enkel wat betreft e-Learning and Education). Er zijn andere winners... (interessant vond ik ook Lingorilla, een winner 2009)
Misschien even een woord uitleg over WSA: Sinds 2003 probeert WSA wereldwijd de meest innovatieve ICT-applicaties vooruit te helpen. Dat staat alleszins op hun website.
Bitstrips for Schools is een website waar leerlingen, studenten... stripverhalen kunnen ontwerpen, delen en waaraan ze met anderen kunnen samenwerken zonder bijzonder goed te kunnen tekenen! Op de website zijn ze alleen positief over deze onderwijstechnologische realisatie. In de "Getuigenissen" vinden alle leerkrachten het een prachtige educatieve applicatie. In een filmpje geven kinderen enkele adjectieven om Bitstrips te kenmerken: amazing, sensational, cool.

Nu we eenmaal graag kritisch zijn, geven we een gebalanceerde argumentatie. We overwegen pro/contra.

Voordelen:
- Bij het maken van hun eigen stripfiguren e.d. zijn de kinderen zeker creatief bezig. Dit apprecieer ik in onze kennismaatschappij. Fantasie moet ook gewaardeerd worden!
- Ik denk dat Bitstrips de sociale vaardigheden bevordert. De leerlingen kunnen inderdaad samenwerken. Zoals te lezen op de site, is het de bedoeling dat het materiaal gedeeld wordt. Iemand anders mag je stripverhaal wijzigen. De boodschap zal hier zijn: "Durf delen!".
- In dit "share"-kader (zie onze les van gisteren!), kan men met Bitstrips ook beelden importeren met Flickr, een open software. Zo zijn er slechts foto's die voor hergebruik zijn toegelaten.
- Bitstrips legt, volgens mij, de nadruk op drie belangrijke elementen bij het onderwijzen: actie, emotie en afwisseling. De strips kunnen in die zin het leren zeker bevorderen.
- In de klas kunnen de leerkrachten noch altijd feedback geven op de strips van hun leerlingen. De ouders kunnen zelfs een afgewerkt geheel komen bezichtigen.
- De leerlingen creëren misschien ook een avatar, maar het is zeker minder gevaarlijk als bij "Second life".

Nadelen:
- Bitstrips is niet gratis. Waarom ze niet gebruiksvriendelijk zijn, weet ik niet. Ik vind het alleszins een beetje tegenstrijdig met hun share-principe en het feit dat ze open software gebruiken...
- Bitstrips gaat ervan uit dat hun realisatie ook gericht is op een volwassen publiek, nl. studenten. Ik vrees dat hun applicatie toch iets te kinderachtig is voor ons.
- Sommige mensen gaan misschien vinden dat de leerlingen weer voor hun PC zitten met Bitstrips in plaats van buiten eens te ravotten, zoals op een Montessori-school bijvoorbeeld.

Nog een bedenking:
Met Bitstrips zijn het vooral de lees- en schrijfvaardigheden die de aandacht krijgen. Ik denk dat men ook de spreekvaardigheid zou kunnen solliciteren, nl. door bv. een klein stripverhaal zonder tekst te laten afspelen. De leerlingen moeten daarna het verhaal of sprookje zelf vertellen. Ze zijn hierbij misschien iets minder creatief, maar leren zeker nog woordenschat wanneer ze in kleine groepjes naar elkaar luisteren bijvoorbeeld.

Als conclusie, vinden we Bitstrips for Schools zeker een verrijking van het onderwijs in die zin dat het motiverend werkt voor de jongeren. Creatieve rollenspelen in virtuele omgevingen zijn altijd leuk. Het is meer dan edutainment. EduFUN heet het. Ik vind het wel spijtig dat het niet gratis is. Het kan zeker ook altijd verbeterd worden. Ze lijken mij soms te enthousiast op de site. Maar als de lesgever de andere didactische werkvormen niet uit het oogt verliest, kan Bitstrips als technologische component een meerwaarde betekenen voor het leren.

Bronnen:

1 opmerking:

  1. Een handleiding/lesbrief "Een stripverhaal maken met Bitstrips" treft u hier:
    http://ict-idee.blogspot.com/2011/04/22-een-stripverhaal-maken-met-bitstrips.html

    BeantwoordenVerwijderen