maandag 24 oktober 2011

Flipping the classroom



Het artikel gaat over een nieuw concept dat sommige leerkrachten, en zelfs proffen aan een universiteit gebruiken. Het heet "Flipping the classroom".
De bedoeling is dat de leerkracht filmpjes maakt waarin hij de theorieles geeft over de leerstof die behandeld zal worden in de volgende les. De leerlingen moeten voordat ze naar de les komen naar het filmpje gekeken hebben. In de les worden dan oefeningen gemaakt en opdrachten uitgevoerd die normaal als huiswerk zouden gegeven worden. Vandaar "flipping the classroom". Op de webpagina van het artikel (link hierboven) staat een voorbeeld van zo'n filmpje.

Reflectie
Voordelen:
- De leerlingen kunnen zo vaak als ze maar willen naar de theorielessen kijken. Zo kunnen ze leerstof die ze niet goed begrepen hebben opnieuw bekijken totdat ze het goed begrepen hebben.
- De leerlingen kunnen naar de les luisteren wanneer ze maar willen. In het artikel wordt het voorbeeld gegeven dat iemand naar de les luistert terwijl hij aan het hardlopen was.
- De leerkracht kan zijn filmpjes elk jaar opnieuw gebruiken. Af en toe kan er een detail aangepast worden, of toegevoegd worden, maar de tijd die erin moet gestoken worden is toch al kleiner.
- De filmpjes kunnen interactief gemaakt worden, waardoor elke leerling bij de les betrokken wordt.

Nadelen:
- De leerkracht kan moeilijk controleren of de leerlingen op tijd naar de filmpjes kijken. Hij kan alleen constateren dat iemand niet naar een filmpje heeft gekeken als ze oefeningen moeten maken in de les, maar dan is het al te laat.
- Leerlingen die thuis geen internet hebben, worden benadeeld. Dit zijn er waarschijnlijk niet veel meer, maar er zullen er toch nog een aantal zijn.

6 opmerkingen:

  1. Eerste indruk bij lezen van het artikel en kijken naar het voorbeeldfilmpje: vernieuwend, geniaal en praktisch. Ik vind het jammer dat de technologie niet sneller geëvolueerd is en ikzelf niet op deze manier mijn geschiedenisles heb gekregen in het secundair onderwijs. Het is een manier van lesgeven die hopelijk snel zijn weg zal vinden naar vele andere scholen en ideaal zou zijn dat er een vlijtige uitwisseling is van filmpjes tussen de scholen, waardoor het beste kan aangeboden worden aan de leerlingen.

    Echter toch enkele kritische opmerkingen:

    - Ik denk dat het concept van "flipping the classroom" enorm goed kan zijn voor lessen geschiedenis, aardrijkskunde, biologie... maar dat het voor andere lessen, bijvoorbeeld wiskunde minder voordelig is. Een dergelijke les heeft volgens mij namelijk veel fotos, figuren en filmfragmenten nodig ter illustratie van de vertelde theorie om de leerlingen aandachtig en geïnteresseerd te houden gedurende de volledige digitale les, en dit zie ik moeilijker gebeuren bij een les wiskunde bijvoorbeeld.

    -Een andere opmerking bij dit concept is het probleem van vraag en antwoord tijdens de les. De leerlingen kunnen niet rechtstreeks aan de leerkracht hun vragen stellen met betrekking tot de theorieles en ze moeten al zeker geen direct antwoord verwachten. Twee suggesties die bij mij opkomen om dit probleem (gedeeltelijk) op te lossen zijn:
    1)een forum bij het filmpje van de les waarin er vragen kunnen gesteld worden, die de leerkracht of medeleerlingen kunnen beantwoorden.
    3)de leerlingen noteren simpelweg de zaken die ze niet goed begrijpen tijdens het filmpje en kunnen deze dan vragen tijdens "de les in real life" op de schoolbanken.

    -het is natuurlijk ook zeer belangrijk dat de persoon die spreekt in een "digitale les" zeer verstaanbaar is. Enerzijds is de leerkracht zelf daarvoor verantwoordelijk, maar anderzijds is ook een degelijke microfoon en de juiste technologie hierbij van groot belang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond op een Engelse website een goede infographic over flipped classroom. http://www.knewton.com/flipped-classroom/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt fantastisch maar bij meerdere lessen op één dag kan het problematisch worden omdat de voorbereidingstijd dan wel erg lang wordt. Hoe lang duurt zo´n filmpje gemiddeld?

    Volgens het artikel blijkt het bij deze docent erg goed te werken, maar hoe zou het gaan als elk van je docenten dit toepast?

    Groot voordeel is natuurlijk wel dat je bij bij examens de lessen die je moeilijker begrijpt keer op keer kan bekijken. Je hoef niet lang te wachten, de les is maar een muisklik verder weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat de voordelen die je opnoemt terecht zijn. Maar ik vrees voor één groot nadeel. Ik denk dat door het feit dat er geen interactie is met de leerling, de leerling heel wat meer moeite zal hebben om de informatie te begrijpen en vast te houden. We zagen al in leerprocessen hoe belangrijk het is leerlingen direct te betrekken bij het leren van nieuwe leerstof en via deze digitale weg, valt dit aspect natuurlijk helemaal weg...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. - Bij het lezen van dit artikel dacht ik “Hoe geweldig!”. Een filmpje posten lijkt mij interessant voor theorielessen waar er nagenoeg niets op het bord geschreven moet worden. Deze manier van lesgeven zou ik ook kunnen gebruiken voor de lessen Economie, wanneer we het hebben over bijvoorbeeld de centrale banken (is puur theoretisch). Maar wanneer er oefeningen, grafieken en dergelijke gemaakt moeten worden, is dit natuurlijk minder geschikt.

    - De “flipping the classroom”-concept zorgt ervoor dat leerlingen op hun eigen tempo kunnen leren. Dit zal vooral in het voordeel zijn van de ‘zwakkere’ leerlingen, omdat ze het filmpje opnieuw kunnen bekijken.

    - Als nadeel staat hierboven het volgende: “De leerkracht kan moeilijk controleren of de leerlingen op tijd naar de filmpjes kijken”. Als je nu op een klassieke manier lesgeeft (dus gewoon vooraan in de klas), weet je ook niet met zekerheid of alle leerlingen aan het opletten zijn of de leerstof zullen nakijken tegen de volgende les. Wat de leerkracht dan wel kan doen bijvoorbeeld, is in het begin van de les een paar vragen stellen over het filmpje (een 10-tal minuten) of af en toe de leerlingen aan een klein testje onderwerpen. Hiermee vergroot je de kans dat de leerlingen het filmpje bekeken zullen hebben tegen de volgende les. Leerlingen moeten ook de mogelijkheid krijgen om in het begin van de les vragen te stellen aan de leerkracht wanneer er iets niet duidelijk is.

    - Leerlingen die geen internet hebben (en de filmpjes dus niet kunnen bekijken) moeten dit melden aan de leerkracht, die de nodige maatregelen zal nemen. De leerkracht kan de leerlingen bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden om na schooluren te werken aan de computers die beschikbaar zijn op school. De leerlingen kunnen ook samen het filmpje bekijken, dus met een klasgenoot die thuis wel internet heeft.

    - Ik vind wel dat de “flipping the classroom”-concept kan/mag toegepast worden in de tweede en derde graad, maar NIET in de eerste graad.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op zich lijkt het een concept dat wel eens voor de nodige afwisseling kan zorgen. Op mijn stageschool geeft mijn mentor Wiskunde aan een 4e jaar met 4u wiskunde meestal slechts een beperkte hoeveelheid theorie, om vervolgens oefeningen te kunnen maken. Enerzijds omdat ze de theorie te saai vinden en anderzijds omdat ze meer leren aan de hand van oefeningen. In die context lijkt het interessant om enkele keren dit concept eens toe te passen, opdat men het volledige lesuur kan concentreren op de oefeningen.
    Het grote nadeel hierbij is dan weer: wat maakt een filmpje over theorie nu Minder saai dan een uitleg over diezelfde theorie? Ik denk dat men dan, zoals aangehaald in de reflectie, wel veel aandacht zal moeten besteden aan het ineensteken van zo'n filmpjes (interactie, aanschouwelijkheid,..).

    Judith haalt hierboven een 'groot voordeel' aan: "[..]dat je bij examens de lessen die je moeilijker begrijpt keer op keer kan bekijken. Je hoeft niet lang te wachten, de les is maar een muisklik verder weg. "
    Ik denk dat het herhaaldelijk bekijken van een les die je na 2 of 3 keer niet snapt, ook niet duidelijker zal worden na de 20e keer. De leerkracht zou dit op een andere manier opnieuw moeten uitleggen (al dan niet via zo'n filmpje).

    In een klas zitten leerlingen met verschillende leerstijlen en in principe zou men deze allemaal zo goed mogelijk moeten proberen aanspreken. Als men hier dan al in zou slagen, zou het hergebruik van zo'n filmpje in volgende jaren geen garantie voor succes zijn. De ene klas is de andere niet...

    Mbt het filmpje bij het artikel, vind ik vooral de schematische voorstelling zeer interessant, maar het blijven 20 minuten waarbij de leerling in z'n eentje de discipline moet hebben om geconcentreerd alles in zich op te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen