zondag 6 november 2011

Al spelenderwijs leren?

Net zoals deze blog wil de Nederlandse website http://www.ictnieuws.nl/ de laatste nieuwtjes over ict in het onderwijs op de voet volgen. Zo werd er onlangs een recensie gepubliceerd over een nieuwe app die leerlingen van alle leeftijden helpt bij het inoefenen van rekenen met breuken: Motion Math.

Op de website http://motionmathgames.com/motion-math/ vind je een filmpje van de producent waar het spel wordt uitgelegd. Motion Math wordt hier omschreven als ‘A Kid’s Dream of School’. Zowel de Nederlandse recensente als de producent zijn zeer lovend over deze app en beweren dat kinderen door dit spel te spelen merbare vooruitgang zullen maken wat het rekenen met breuken betreft.

Dat deze spelende leerwijze voordelen heeft, lijkt me duidelijk. Het is in de eerste plaats een zeer visuele manier om, in dit geval, de verhoudingen tussen getallen weer te geven. De leerlingen worden op een andere manier en in een andere context geconfronteerd met breuken. Doordat er met scores en levels gewerkt wordt, wil je als speler steeds beter doen en word je aangezet om je niveau te verbeteren. Zo leer je op een bijna onbewuste manier bij. En ten slotte, na een lange lesdag is het aanlokkelijker je huiswerk al spelend temaken dan achter je boeken te kruipen.

Toch denk ik dat er ook vragen te stellen zijn bij deze educatieve apps. De spelletjes zijn zeker een aangename manier om deleerstof op een andere wijze te benaderen, maar hoe effectief zijn ze eigenlijk? In welke mate zijn de kinderen in staat deze games als leerstof te zien en niet als spelletjes? Kunnen ze, eenmaal in het klaslokaal, de link leggen tussen het spel waarmee ze geoefend hebben en de leerstof? Of gaat het hen enkel om het behalen van scores zonder dat ze daarbij daadwerkelijk een rekenkundig inzicht verwerven?

Wie graag een wetenschappelijk antwoord leest op deze kwestie, kan het artikel ‘Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools’ van Helen Reed, Paul Drijvers en Paul Kirschner eens bekijken. Deze drie wetenschappers probeerden aan de hand van enkele testen de impact van wiskundige tools op het leergedrag van jongeren te bestuderen. Ook hun antwoord is echter gevarieerd en niet eenduidig. Ze benadrukken dat deze methodes voor- en nadelen kunnen hebben.

Al spelenderwijs leren, ‘A Dream of School’ voor vele studenten, maar hoeveel steken we hier eigenlijk van op?

(De volledige recensie van de app Motion Math vind je terug op volgend adres: www.ictnieuws.nl/?eappeltjes=on)

(Bron: Helen C. Reed, Paul Drijversa & Paul A. Kirschnerb (2010) ‘Effects of attitudes and behaviours on learning mathematics with computer tools.’ Computers & Education, Vol.55(1), p.1-15. http://www.fi.uu.nl/tooluse/docs/Reed_Drijvers_Kirschner_CE_2009.pdf)

1 opmerking:

  1. Hieronder nog een ander interessant artikel over het gebruik van educatieve spelletjes. Belangrijkste voordelen: differentiatie, verhogen van motivatie en het gemakkelijk aanleren van vaardigheden.


    “Gezelschapsspellen als ideale leerstof”
    Spel in Zicht informeert leekrachten over de nieuwste spellen

    Gent 1 september – Het pleidooi van minister van Onderwijs, Pascal Smet, om games te introduceren in het onderwijs is een grote stap in de goede richting. Maar het is een stap te ver. Als leerkrachten een omgeving vol prikkels willen creëren, hun leerstof op een plezante manier willen overbrengen én hun leerlingen meteen heel wat vaardigheden willen aanleren zijn ze beter af met gezelschapsspellen.
    Kinderen houden van spelen. En ze willen bijleren. Beide activiteiten gaan hand in hand, want kinderen onthouden makkelijker wat ze al spelend hebben opgestoken. Vele leerkrachten hebben ondertussen het spelen van gezelschapsspellen in hun lessenpakket ingebouwd. Zo ook Thaïs Veelaert, leerkracht in Sinaai.

    “Spellen kan je op verschillende manieren integreren in de klaspraktijk. Je kan ze gebruiken als inleiding of als slot bij een bepaald thema. Als onderdeel van hoekenwerk of als differentiatievorm. Om leerstof op een leuke manier in te oefenen of te herhalen. Of om verworven leerinhouden en vaardigheden op een plezante manier te evalueren.”

    “Bij de start van een lessenreeks over Egypte is ‘Cleopatra’ bijvoorbeeld een leuke instap. ‘Carcassonne’ kan je spelen bij lessen met als thema ‘de middeleeuwse stad’. Het wakkert de nieuwsgierigheid van de leerlingen aan. Aan het einde van het behandelde thema kan je de spellen nog eens spelen en samen met de leerlingen nagaan welke elementen historisch juist of fout zijn.”

    “Het spelen van gezelschapspellen is een erg aangename werkvorm. Het zorgt voor afwisseling en het voelt leuk en natuurlijk aan. Daardoor zijn jongeren meer gemotiveerd en kunnen ze zich langer concentreren. Bovendien houden ze een positief gevoel over aan een leergebied dat sommigen anders niet zo leuk vinden. Door de succeservaringen die ze opdoen tijdens het spel, neemt de interesse en motivatie toe.”

    “Het huidige onderwijs draait niet enkel rond het verwerven van kennis. Het ontwikkelen van diverse vaardigheden neemt steeds toe aan belang. Spellen vormen hiervoor een oneindige bron aan mogelijkheden. In de eerste plaats kan je niet omheen de vele sociale vaardigheden zoals je beurt
    afwachten, samen spelen, spelregels begrijpen en aan anderen uitleggen, leren verliezen, …”

    “En er is meer. Reactie- en behendigheidsspelletjes oefenen de concentratie en motoriek. Geheugen- en zoekspelletjes stimuleren het waarnemen, het geheugen en het ruimtelijk inzicht. Meer strategische spellen scherpen het probleemoplossend denken aan en leren spelers om te gaan met netelige situaties. Aan een uurtje spel kan je heel wat eindtermen koppelen.”

    “Er bestaat een heel scala aan educatieve spellen: geheugenspelletjes, spellen die het logisch denken
    bevorderen, spellen die rekenvaardigheden stimuleren, allerhande taalspellen en spellen rond wereldoriëntatie, ruimte en tijd. Voor elke leeftijdsgroep en over elke thema bestaat wel een educatief spel. Vroeger waren educatieve spellen echter vaak vrij saai en misten ze aantrekkelijk spelmateriaal of originele spelmechanismen. Gelukkig zijn er de laatste jaren heel wat inspanningen gedaan op dit vlak. Zowat elk gezelschapsspel leent zich tot het ontwikkelen van heel wat waardevolle vaardigheden. De juiste spellen ontdekken kan je heel eenvoudig door je als leerkracht te informeren via het gratis magazine ‘Spel in Zicht’.”

    BeantwoordenVerwijderen