vrijdag 25 november 2011

Five Things Students Want Their Teachers to Know about Online Learning

The Innovative Educator

Dit berichtje is het resultaat van een kleine rondvraag bij leerlingen en leerkrachten over hoe "online leren" aantrekkelijker te maken.

1. Socialization is important!
Sociaal netwerken is erg belangrijk voor de leerlingen. Ze werken graag in groep. Het artikel somt een paar mogelijkheden op waarin leerlingen sociaal netwerken en online leren kunnen combineren. Volgens mij lijkt het aantrekkelijker als een leerkracht dan gebruikt maakt van de "populaire" sociale netwerksites (vb. facebook) , dan dat de leerkracht gebruik maakt van de "tools" via schoolprogramma's e.d. (vb. chat + forum van pointcarré)

2. Students Want to See Each Other + 3. Students Want to See Their Teacher
Deze twee punten spreken voor zich. Het is altijd aangenamer om te "zien" welke persoon achter het scherm schuilt.


4. Students Want You to Know Them 
Dit is volgens mij de belangrijkste meerwaarde van het introduceren van "sociaal netwerken" in de klas. Via zulke sites kan de leerkracht bijvoorbeeld de leerlingen vanuit een ander standpunt leren kennen, een kant van de leerlingen die niet aan bod komt in klaslokaal (in een grote klasgroep is het vb. niet evident voor een introverte leerling om voor die hele groep over zichzelf te praten etc...)

5. Keep it Relevant
Uiteraard moet men voor ogen houden dat het om "online leren" gaat en dat het educatief aspect niet uit het oog mag verloren worden. Het onderwijzen moet benadrukt blijven.

1 opmerking:

  1. Deze materie is heel interessant al heb ik mijn bedenkingen, maar gelukkig mogen in ons land meningen verschillen en zelfs geuit worden.
    Om een structureel antwoord te geven ga ik de 5 punten nog even overlopen en mijn eigen gevoel geven.
    1. Je spreekt hier over gebruik van de sociale media door de leerkrachten die online les geven. Een heel gevaarlijk punt in mijn ogen en eigenlijk werd ik gestaafd door elke leerling die ik geïnterviewd heb. Volgens de leerlingen is een leerkracht als vriend hebben op facebook absoluut "not-done". Er zijn dan ook voorbeelden genoeg van waar dit geen positieve gevolgen had voor zowel leerling als leerkracht.

    2. Bij het students want to see each other punt kan ik mij helemaal aansluiten. Het andere punt dat leerlingen de leerkracht willen zien zou ik ook durven stellen maar volgens mij stopt de redenering in de omgekeerde zin. Ik vermoed eigenlijk niet dat de nood er is dat de leerlingen door de leerkracht gezien kunnen worden. Bij het volgen van een online cursus over automatisering vond ik het wel leuk dat ik de docent kon zien maar dat hij mij kon zien vond ik minder interessant.

    4. Dit is wel een interessante redenering, al veronderstel ik dan dat het eerder is als twee collega's die elkaar kennen dan als goede vrienden. Immers het worden van vrienden zou nefast zijn voor de objectiviteit in de leerling-leerkracht relatie.De vorm hoe dit gebeurt is van minder belang dan dat het gebeurt.

    5. Het relevant houden is noodzakelijk in alle vormen van onderwijs is het nu online of klassikaal. Wel zou ik bij online cursussen eerder de praktische zaken promoten zoals ook wel gebeurt in het artikel.

    BeantwoordenVerwijderen