donderdag 24 november 2011

Het digibord

http://www.ictnieuws.nl/?platformID=92

Op bovenstaande link vond ik een aantal praktische tips voor het gebruik van een digibord.

Iets om bij stil te staan vind ik wel onderstaand citaat:
"Zorg dat het digibord meer doet dan presenteren
Docenten die stellen dat ze heel interactief in hun lessen bezig zijn, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat ze een digibord gebruiken als beamer voor hun eigen presentatie, bedoelen het goed, maar begrijpen het nog niet helemaal.
Oplossing
Er zijn vele manieren om de interactiviteit met deelnemers door het gebruik van een digibord vergroten. In plaats van projecteren en het presenteren aan studenten van hun videoclips, zou de leerkracht de deelnemers hun eigen video’s kunnen laten presenteren en bespreken. Deelnemers houden van het gebruik van tools niet van het kijken naar hoe je ze gebruikt.(zie ook tip 1)"

We moeten ons inderdaad afvragen in welke mate we als leerkracht digitale middelen vooral gebruiken voor onze eigen presentaties en ondersteuning van onze eigen activiteit, en in welke mate we leerlingen ze zelf doen gebruiken in het kader van een les.
Ik heb de indruk dat dit laatste nog veel te weinig gebeurt. De leraar zal misschien zelf wel een digitale presenatie hebben, met beelden en video- en/of audiofragmenten in, maar een actieve rol voor de leerlingen is er zelden weggelegd.
Nochthans proberen we om via allerlei werkvormen leerlingen actiever met de lesstof te laten omgaan, waarom zouden we ook niet proberen om digitaal materiaal hier meer bij te betrekken?

1 opmerking:

  1. Mijn ervaring deze week bij 2 lessen fysica leert dat dit wel een nuttige tool is: ik was aangenaam verrast over het gebruiken van het smart board in de les:

    * ipv te schrijven met krijt op het bord, schrijf je digitaal op je smart school bord (je kan de verschillende pagina's opslaan zoals in een powerpoit presentatie; wil je 3 pagina's teruggaan, geen probleem;
    * bovendien had de leerkracht de les reeds voorbereid evenals de oefeningen (en opgeslagen); tijdens de les liet hij stapsgewijs meer zien van wat hij reeds voorbereid had; hierdoor kon de leraar zich volledig focussen op de redenering en op de aandacht van alle leerlingen; hij bracht de leerlingen door vraag en antwoord verder in de presentatie;

    * het is juist dat dit enkel door de leerkracht gebruikt wordt (maar ik vind het voor deze theoretische fysica-les super!)
    om de leerling hierbij actief te betrekken moeten zij zich ofwel naar voren bewegen (net zoals bij het maken van een oefening aan bord) ofwel ook een technologisch middel hebben waarmee zij vanop hun plaats kunnen schrijven op het digitale bord (of een internet applicatie opstarten)

    * om de leerlingen vertrouwd te maken met het gebruik van een digi-bord kan je hen beurtelings vragen een presentatie voor te bereiden of een oefening op het digi-bord te maken;

    BeantwoordenVerwijderen