zaterdag 17 december 2011

4 Ways Mobile Tech Is Improving Education

4 Ways Mobile Tech Is Improving Education

Dit artikel gaat over de toepassing van mobiele telefoons in het onderwijs. De link:

http://mashable.com/2011/05/04/mobile-education-initiatives/

Er zijn 4 redenen om mobiele telefoons toe te passen in het onderwijs.

- Onderzoek gebaseerd leren

Telefoons kunnen op verschillende creatieve manieren worden gebruikt; zo is er een ipad versie van de studentenkrant, leerkrachten gebruiken hun telefoons om over controversiële topics te discussiëren,…

De leerkrachten kunnen ook de telefoons gebruiken om informatie te geven aan de studenten zodat ze voorbereid naar de les kunnen komen. Momenteel wordt deze toepassing ook getest in een universiteit om drop out van studenten tegen te gaan.

- “Flipping the classroom”

Het idee is om leerkrachten vrij te maken voor interactie met de leerlingen door de les te geven via de telefoon, zo heeft de leerkracht meer tijd om zich bezig te houden met de studenten.

Het voordeel is dat de studenten de leerstof aan hun eigen tempo kunnen verwerken en dat ze eventuele moeilijke stof opnieuw kunnen afspelen.

- Het opnieuw uitvinden van het tekstboek

Tekstboeken kosten veel en wegen zwaar. Via een proefproject kan men allerlei nota’s toevoegen over bepaalde topics en kan men zo beter linken leggen met de leerstof.

- Les geven aan moeilijk te bereiken gemeenschappen

Men kiest hier telefonie ipv internet en computers omdat telefonie al in de minder ontwikkelende landen aanwezig is. Zo is er al in Pakistan een proefproject waarbij leerkrachten quizvragen sturen via sms naar hun leerlingen en wordt er automatisch weder antwoord gegenereerd afhankelijk van het antwoord van de leerling. Op deze wijze is het mogelijk om gepersonaliseerde feedback te krijgen.

Naar mijn mening is dit een goedkoper alternatief dan de vele dure technologische onderwijsmiddelen zoals computers, tablets,… Men zou hier zeker gebruik van moeten maken in de minder ontwikkelde landen waar de meeste wel een GSM of dergelijke hebben. Men beschikt over de middelen maar moet er alleen nog gebruik van maken.

Nadeel is dat men nog teveel de focus legt op de dure mobiele technologieën zoals podcasts via laptops en tablets,… men zou meer de nadruk moeten leggen op de simpelere maar effectieve middelen zoals GSM’s.

1 opmerking:

  1. Dit kan inderdaad veel voordelen bieden, maar toch stel ik mij hier enkele vragen bij. Eerst en vooral wordt er bijvoorbeeld gesproken van lecture podcasts, maar om die op je gsm te kunnen afspelen, heb je een moderne en dure gsm nodig, wat nu niet bepaald voor iedereen zo vanzelfsprekend is aangezien veel van die gsms bijzonder duur zijn. Zulke gsms zullen bovendien ook zeker niet gebruikt worden in de minder ontwikkelde landen.
    Het project in Pakistan waarbij de leerlingen via de gsm vragen kunnen beantwoorden, lijkt me ook niet altijd even praktisch en haalbaar. Hier moet opnieuw van uitgegaan worden dat alle leerlingen ten eerste over een gsm beschikken (wat niet overal mogelijk is) en bovendien vrees ik dat zulke leerlingen minder gaan bijleren via de gsm dan in een klaslokaal. Zij krijgen immers vaak al een minder goede opleiding dan bij ons bijvoorbeeld en dan vind ik het nodig dat er meer tijd moet gestoken worden in lessen in de klas dan via de gsm bijvoorbeeld. Bovendien zal men dan hoogstwaarschijnlijk ook weer tijd moeten steken in het leren aan die kinderen hoe ze een gsm juist moeten gebruiken voor dergelijke quizzen, hetgeen ook weer veel tijd zal kosten.
    Deze voorsellen kunnen naar mijn mening inderdaad wel enige voordelen bieden, maar ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze de echte lessen niet gaan beginnen vervangen, zowel bij ons als in de ontwikkelingslanden. Naar mijn mening leer je nog altijd het meest bij door een les fysiek bij te wonen waarbij je rechtstreeks vragen kan stellen aan je klasgenoten en leerkracht.
    Het is wel waar dat iedereen tegenwoordig overal zijn gsm bijheeft en omwille van die reden hebben deze voorstellen inderdaad wel enig potentieel. Benieuwd wat we nog allemaal gaan meemaken in de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen