woensdag 14 december 2011

Mag ik even bellen/sms'en?

Uit onderzoek in Nederland blijkt dat drie kwart van de scholen niet weet wat je allemaal met een gsm kan doen. Dat kan ervoor zorgen dat leerlingen hun gsm ongevraagd gebruiken in de klas, maar ook cyberpesten is een mogelijkheid. In Vlaanderen is het in de meeste scholen verboden om een gsm te gebruiken. Volgens Clo Willaerts, internetexpert, is het belangrijk om onze leerlingen een mediatraining te geven, zodat ze weten hoe ze zich online moeten gedragen. Heel belangrijk is om naast de gevaren ook de voordelen duidelijk aan te geven: ‘Dit kan je gebruiken om een huistaak te maken’ of ‘Zo kan je je lessen voorbereiden’. Willaerts geeft eveneens aan dat de voordelen van sms’en, bellen en twitteren moeten weergegeven worden. Belangrijk is echter dat ze ook de privacywetgeving dienen te kennen (niet zomaar fotograferen, foto’s op facebook plaatsen,…).

Een gsm in de klas vind ik nog steeds een zeer moeilijk gegeven. Jongeren zijn als het ware met een gsm opgevoed, toch moeten ze leren dat dit niet zomaar in de klas gebruikt kan worden. Het systeem van de gsm in het begin van de les in een doos leggen, wordt ook op onze school toegepast. Dit kan inderdaad werken. Daarnaast vind ik het zeer belangrijk om jongeren ook de gepaste kennis van sociale media bij te brengen. Vragen als ‘wat doe je als je ongewenste berichten krijgt’ tot ‘ hoe gedraag ik me op online platforms’, moeten zeker beantwoord worden in de klas.

1 opmerking:

  1. Hallo,

    Ik behoor tot de meerderheid van de mensen die hun eigen gsm niet kennen. Na jaren met dezelfde gsm heb ik deze week ook een nieuwe toepassing op mijn gsm ontdekt (filmpjes bij mijn contactpersonen plaatsen, wnr zij me bellen verschijnt nu hun filmpje!).
    Na deze bekentenis over tot de kern van de zaak. Gsm'en in de klas is inderdaad afleidend voor leerkracht én leerling. Maar het kan ook enkele nuttige toepassingen hebben binnen een klas. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld practica filmen met hun gsm en thuis nog eens bekijken. Ook in de L.O. lessen kunnen videotoepassingen voordelen hebben voor het leerproces. Bordschema's worden mee naar huis genomen door simpelweg een foto te maken.
    Wanneer er internet beschikbaar is, kunnen ze de gsm doornaast ook gebruiken als woordenboek, encyclopedie, ...
    In dit licht kan de mediatraining ook voor leerkrachten een eye-opener zijn. Gsm'n leidt inderdaad soms onnodig multitasking, overdreven beschikbaarheid en tijdverspilling (ik denk nu aan facebook en co.). Tegelijk vormt een gsm ook een belangrijke informatiebron en een interessant hulpmiddel bij het leren.

    BeantwoordenVerwijderen