donderdag 1 december 2011

Technologie, niet iedereen heeft zoveel kansen. Maar wie benut ze het meest?

http://www.academicjournals.org/ijster/PDF/Pdf2010/Oct/Mbah.pdf

Journal of science and technology education research Vol. 1(5), pp.107-110, October 2010 – The impact of ICT on students’ study habits. Case study: University of Buea, Cameroon

Technologie, niet iedereen heeft zoveel kansen. Maar wie benut ze het meest?

Een research paper van 2010 wat wel niet meer recent is maar waar ik toch naar wil teruggrijpen om even toe te lichten dat niet alles wat wij ondertussen als evident beschouwen zo evident is.

De paper onderzoekt via een peiling naar twee specifieke onderdelen. Enerzijds hoeveel studenten ICT gebruiken en op welke manier deze geïntegreerd wordt in hun studies en anderzijds de relatie tussen ICT gebruik en geslacht. Vreemd genoeg is dit eigenlijk niet waarom ik dit onderzoek zo interessant vond. Ik vind namelijk dat dit soort studies ons inzichten kan bijbrengen over wat er in andere landen gebeurt en in welke mate ICT daar zijn invloed kent in het onderwijs.

Zo blijkt dat in 2010 ongeveer 80% van de studenten in Kameroen een positief beeld heeft bij ICT en dat ze er van uitgaan dat dit tevens een positief effect heeft op hun studies. Naar mijn mening een cijfer dat vergelijkbaar is met onze ideeën over ICT gebruik. Anderzijds blijkt ook dat ze op vlak van ICT nog veel moeten inhalen, amper 44% van de studenten heeft thuis een computer en maar 20% van deze computers beschikt over een normale internetverbinding. Om dit te compenseren is er het gebruik van Cybercafés. Deze kennen daar een ongekende populariteit ten opzichte van de cybercafés bij ons.

Een opmerkelijk feit is ook dat 83% van de studenten de computer in zijn dagelijks leven gebruikt om schoolwerk te vergemakkelijken. Een cijfer welk ik niet zo hoog had ingeschat vanwege het gebrek aan faciliteiten thuis. Ik verwachte dan ook een correlatie tussen computers thuis en gebruik van computers, deze is er niet.

Ik kan wel stellen dat ik verbaast was over deze cijfers, misschien vreemd om te zeggen maar ik verwachte toch wel minder gebruik en een meer sceptisch houding tegen ICT. Maar nog meer was ik verbaasd over het feit dat studenten echt moeite doen om ICT te gebruiken en dat ze daardoor een betere onderwijsloopbaan doorlopen en beseffen dat dit zo is.

Dat ICT een positieve impact heeft op mijn studies is een punt waar ik nooit echt stil bij heb gestaan. Ik neem ICT zoals zo velen als een evidentie, een noodzaak en eigenlijk niet als een geschenk. Deze studie heeft me doen inzien dat dit eigenlijk een verkeerde benadering is en tevens dat het veelvuldig gebruik ICT toch wel een meer verspreid is dan ik denk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten