Atheneum
versterkt digitaal netwerk
Samenvatting artikel:
- Het gebruik van
Smartschool wordt meer en meer toegepast in scholen, en terecht ook! Dit gaf
het Atheneum van Vilvoorde de inspiratie om nog een stapje verder te gaan..
- Welke nieuwigheden
bedacht de school om de leerlingen te controleren en de ouders van de
leerlingen mee op de hoogte te houden van het gebeuren?
o Als je kind te laat
op school komt, dan wordt er naar de ouders een sms gestuurd (spijbelen tegen
gaan). Het heeft ook gebleken dat dit systeem werkt en dat de studenten meer op
tijd komen!
o Het rapport van de
leerling komt online waardoor ouders dit ook kunnen nakijken. Dit had ook reeds
zijn nut omdat tijdens een hevige sneeuwval geen rapporten konden afgehaald
worden, thuis konden de leerlingen en ouders deze dus wel raadplegen.
o “‘Met de
nieuwste technieken zullen de ouders hun kinderen beter kunnen volgen bij alles
wat het schoolleven betreft. Afwezigheden, taken en toetsen, lesonderwerpen,
organisatorische mededelingen en het rapport kunnen de ouders nu dankzij
verschillende modules rechtstreeks te weten komen', legt coördinator Wietse
Coolen uit.”
- Daarnaast is er ook
een proefproject aan de gang, het gebruik van een digitale agenda voor de 3de
graad. “‘De leerlingen hoeven zelf geen
lessen meer in hun agenda in te schrijven, maar vinden bij thuiskomst alle
informatie op het intranet. Ook de ouders kunnen deze informatie raadplegen.
Aan het einde van het schooljaar gaan we deze digitale proefprojecten evalueren
en waar nodig bijsturen', besluit Wietse Coolen.“
Vooral de digitale agenda vind ik wel een groot voordeel, zo leren
leerlingen werken met een agenda en kunnen ze een mooi overzicht houden over
hun verplichtingen. Daarnaast heeft het online systeem al zijn voordelen
bewezen en zal het naar de toekomst toe meer gebruikt worden. Het is ook handig
dat alles op één online site staat, het is dus een verzameling van cursussen,
aankondigingen en praktische informatie.
Meer info:
Uit mijn persoonlijke ervaringen op de stageschool besluit ik dat de agenda door de leerkrachten wordt ingevuld, en dat leerlingen zich op vlak van planning "hulpeloos" opstellen en hun verantwoordelijkheid inzake tijdsbesteding afwimpelen. Dat vind ik wel jammer en een gemiste leerdoelstelling. Als volwassenen dienen we immers wel in staat te zijn om gepast met onze tijd om te gaan. Wat niet op de electronische leeromgeving wordt aangekondigd, 'vergeten' de leerlingen die ik in de stageschool heb ontmoet echter; ze doen zelfs geen moeite.
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt een goed idee om de ouders voldoende op de hoogte te houden maar men moet voorzichtig zijn en zorgen dat de kinderen niet té veel controle krijgen. Leerlingen moeten ook een zekere vorm van vrijheid hebben, in mijn ogen toch. Een online agenda is zeer goed gezien zodat leerlingen niets vergeten en het excuus "het stond niet in mijn agenda" kunnen gebruiken maar het neemt een deel van de eigen verantwoordelijkheid weg wat ze ook moeten leren natuurlijk.
BeantwoordenVerwijderen