“Betaalbaarheid en vrijheid in het onderwijs van de 21ste
eeuw.”
Europees
commissaris Neelie Smit-Kroes trok enkele weken geleden via haar column aan de
alarmbel. Haars inzien zijn leerlingen na het verlaten van de schoolbanken niet
genoeg vertrouwd met de digitale wereld waarin ze leven. Enerzijds pleit ze
voor meer technologie in het onderwijs. Anderzijds stelt ze dat het van groot
belang is deze vernieuwingen ook aangepast zijn aan de noden van de leerlingen
in de 21ste eeuw. Kortom, via technologie op maat van de leerlingen
kunnen deze beter tot hun recht komen. Critici stellen zich echter de vraag wie
deze operatie gaat financieren?1
In
het Limburgse Helchteren hebben ze voorafgaande boodschap goed begrepen. Don
Bosco experimenteert ermee om alle lesmateriaal op tablet pc’s te plaatsen. De
leerlingen van deze technische school dragen er geen zware boekentas meer. Ze
zijn mede door de invoering van meer technologie wellicht verlost van
vervelende rugklachten. Alhoewel, het spijtige aan de zaak is dat men het
initiatief beperkt tot een deel van leerlingen. Daar het gerelateerd is aan de
opleiding die ze volgen. Ouders denken allicht aan de kostprijs. Gaat u even
rustig zitten. Zo een ipad kost al vlug 470 EURO. Is dit niet te elitair? De
directie probeert de aankoop goed te praten door te vergelijken met de kosten
van boeken die wegvallen. Ook Vlaams minister mijnheer Pascal Smet is het
project genegen. Hij is er van overtuigd dat dit de toekomst is. Met de
minister en de Europees commissaris delen we de mening wat de toekomst betreft.
Doch de kostprijs en de deal met een grote marktleider zijn we minder genegen. Voorts
delen we de terechte bemerkingen van de ouders. De directie zoekt wellicht
zoals we in les twee van het opleidingsonderdeel onderwijstechnologie hebben
geleerd veiligheid in de kudde. 2
Ter
staving van voorafgaande paragraaf hebben we een mooi voorbeeld gevonden. Anno
2012 tekenden legio ouders beroep aan tegen het verplichten van een ipad in de
klas. In eerste instantie kregen ze gelijk van de Commissie Zorgvuldig Bestuur.
Uiteindelijk kon de schooldirectie haar slag slaan dankzij de steun van de
Vlaamse overheid. 3
Is er dan geen emancipatie?
Uiteraard is een bevrijding van Microsoft en Apple mogelijk. We scharen ons
achter het motto ‘’durven denken’’. Het onderwijs zou leerlingen beter bevrijden
en aanleren op een kritische en eigenzinnige wijze om te gaan met de markt. Voor
de overheid zijn ze burger. Op de markt is men consument. Het valt te betreuren
dat die laatste meer macht heeft dan de eerste. Het is een stelling die we
ontlenen aan emeritus gewoon hoogleraar M. Elchardus.
Hoe kan men zich bevrijden?
Wel, een mooi voorbeeld vinden we terug bij de Amplify tablet. Deze is speciaal gemaakt
voor het onderwijs. De software is gebaseerd op het open besturingssysteem Android
van google. De doelstelling van de producent is het klaslokaal te vormen van de
21ste eeuw. De lessen worden in een overzichtelijke interface
aangeboden. Leerkrachten/docenten kunnen er op hun beurt ook gebruik maken van een
playlist waarin men video’s en tekstboeken kan inladen. Het spreekt vanzelf dat
de ruime mogelijkheden van deze tablet het onderwijzen interessanter maken. Of
het ook in België zal aanslaan, is ons nog niet duidelijk. De richtprijs
schommelt rond de 299 dollar. 4
Om de doelgroep van 2-10
jarigen op een speelse manier iets aan te leren, brengt men in Roemenië een
kindvriendelijke tablet op de markt. Lokale ontwikkelaars van educatieve
software staken de koppen bij elkaar. Bijgevolg zag de Evolio Tabby het licht. Er
werd gebruik gemaakt van het open besturingssysteem Android van google. De
kostprijs schommelt rond de 90 EURO. Of deze ook beschikbaar zal zijn voor de
Belgische markt weten we niet. U heeft het allicht begrepen. Er is voor elke leeftijdscategorie
een alternatief op de markt. 5
Ook de onderwijskoepels zagen
het licht en bezigden anno 2012 zich al rond de kwestie van tablets. Het
gemeenschapsonderwijs heeft destijds de discussie rond nieuwe media in de klas
willen losweken. Voor hen is het van groot belang dat leerlingen op een
verantwoorde manier leren omgaan met zulke nieuwigheden in het onderwijs. Het
Katholieke net heeft bedenkingen bij die stelling. Deze stellen dat scholen al
over een computerlokaal beschikken. Ze zien het nut van een extra aankoop niet
in. 6
Bij onze noorderburen is het
gebruik van tablets in het onderwijs ook onderwerp van discussie. Een lerares
en ICT coördinator van een lagere school stelden zich die vraag. Voor een
school in een verpauperde buurt is het een enorme kost om tablets aan te
schaffen stellen ze. In de discussie die volgde, werden allerlei argumenten van
stal gehaald. Aan de hand van een theorie stelde men dat bij een goed ICT
beleid: visie, leermiddelen, infrastructuur en deskundigheid in balans zijn.
Anderen gaven dan weer de voorkeur aan de aankoop van een aantal notebooks
i.p.v een smartboard. Kortom, zowel bij ons al onze noorderburen heeft de
onderwijstechnologie ingang gevonden. Dit blijkt uit de discussies die het thema
losmaakt. 7
Besluiten doen we met de
stelling dat voor ons de vrijheid en betaalbaarheid van primordiaal belang is. Elk
product heeft evenals een medaille twee zijden. Bijgevolg zijn we van mening
dat de scholen een objectieve omschrijving van voor- en nadelen aan ouders van schoolgaande
leerlingen dienen mee te geven. Het spreekt vanzelf wanneer de school voor ipad
kiest, de leerling noch ouder veel keuze heeft bij aankoop. Ze worden
verplicht. Kiest de school voor Android dan heeft men wel keuze op de markt.
Het geeft hen logischerwijs de nodige vrijheid in aankoop. Onderwijs is ons inzien
een basisrecht dat vrij en betaalbaar moet blijven in de 21ste eeuw.
1 Wie betaalt voor meer technologie in het onderwijs? (2013) http://www.intermediair.nl/vakgebieden/onderwijs/wie-betaalt-voor-meer-technologie-het-onderwijs, 14/O3/2013, 1p.
2
Don
Bosco school vervangt boekentas door ipad. (2013) http://www.hbvl.be/limburg/houthalen-helchteren/don-bosco-school-vervangt-boekentas-door-ipad.aspx, 14/O3/2013, 1p.
3
Scholen
mogen ipad verplichten. (2012) http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1241732/scholen-mogen-ipad-verplichten.aspx
nieuws > binnenland, 14/O3/2013, 1p.
4 Amplify
tablet: Android tablet special voor onderwijs. (2013) http://www.tabletsmagazine.nl/2013/03/amplify-tablet-android-tablet-speciaal-voor-onderwijs/, 14/O3/2013, 1p.
5 Evolio Tabby: kindvriendelijke
tablet van Roemeense makelij. (2013) http://www.tabletsmagazine.nl/2013/01/evolio-tabby-kindvriendelijke-tablet-van-roemeense-makelij/, 14/O3/2013, 1p.
6 Smartphone in de klas omstreden. (2012) http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/aid1279656/smartphone-in-de-klas-omstreden.aspx, 14/O3/2013, 1p.
7 Wel of geen
tablet op school. (2013) http://www.intermediair.nl/vakgebieden/onderwijs/wel-geen-tablet-op-school#.UR6ie1IAFtM.twitter, 14/O3/2013, 1p.
Dit blogbericht vond ik interessant omdat ik deze discussie heb kunnen volgen.
BeantwoordenVerwijderenIk heb namelijk een zus op de lagere school die leert werken met tablets en waar ze de tablets ook steeds meer en meer willen integreren in het lesgebeuren. Nu hebben al veel ouders hun ongenoegen en angsten geuit over de kost en de 'beperking van de creativiteit' van het kind. Ik denk dat het gebruik van tablets niet ten koste gaat van de creativiteit van kinderen, maar de keuze van de tablet heeft wel een invloed op het prijskaartje. De school lost het voorlopig op door zelf te voorzien in een aantal tablets en een beurtrol uit te kiemen voor het gebruik ervan. Maar doordat kinderen de tablet op school kunnen gebruiken, hebben vele kinderen het al thuis verkregen om mama en papa toch te overhalen om een I-pad of andere tablets aan te kopen. Ook thuis heeft de jongste telg de ouders kunnen overhalen om haar te voorzien van een ' tablet om op te leren' en eentje om op te spelen. En hoewel vele kinderen (bijna 1jaar later) over een tablet beschikken, blijven ouders gekant tegen het voorstel van de school om de tablet veel vaker te gebruiken in de klas.
Daarnaast heb ik een vriendin die lesgeeft op een Engelstalige school waar elke leerling over een I-pad beschikt en de leerkrachten aan de hand van de I-pad lesgeven. Zelf gaf ze aan dat hier geen enkel probleem werd gemaakt over de kostprijs en de soort tablet die gekozen werd. Dus niet iedereen heeft er dezelfde kijk op.
Zelf vind ik dat de tablet wel gebruikt kan/mag worden in de klas, maar ik zou de boeken nog niet meteen volledig vervangen door een tablet. Maar indien de school kiest voor een tablet als leermateriaal ben ik het eens met jouw reactie, namelijk dat de school duidelijk moet omschrijven waarvoor hij kiest en deze keuze moet kunnen motiveren zodat ouders zelf kunnen nagaan of ze het eens zijn met de visie van de school. Hoewel ik begrijp dat de school gemakkelijkheidshalve kiest voor 1 soort tablet voor alle leerlingen, vind ik niet dat je ouders kan verplichten in het aankopen van het product. Ik vrees ook wanneer scholen kiezen voor een soort tablet dat ze voldoende budget zullen moeten voorzien voor die leerlingen die het niet kunnen betalen door de kostprijs. Mij lijkt het logischer wanneer de onderwijskoepels en scholengemeenschappen duidelijk een standpunt innemen in dit verhaal en aangeven waarvoor ze kiezen. Dit maakt het ook voor de ouders mogelijk om na te gaan met welke visie ze zich kunnen vinden bij het kiezen voor een school.