Digitale
vaardigheid of knopvaardigheid?
Op kennisnet.nl las ik dat
opgroeien in het digitale tijdperk niet een doorslaggevende factor is wat
betreft het kunnen leren met ICT. Deze jongeren worden aangeduid als de digital natives, een term die door
Prensky in 2001 geïntroduceerd werd en nu zeer vaak gebruikt wordt. Hiermee
verwijst hij naar kinderen en jongeren die opgegroeid zijn digitale
technologieën rondom hen. Er wordt dan ook vaak gesteld dat deze generatie goed
kan omgaan met ICT. In dit artikel wordt er echter op gewezen dat handigheid
met knoppen vaak verward wordt met digitale vaardigheid en soms zelfs met
mediawijsheid. Kinderen en jongeren blijken namelijk niet in staat te zijn om
technologieën goed in te zetten voor het leren. Er wordt eveneens vermeld dat deze
eerste digital natives ondertussen
het onderwijs instromen als leerkracht. Uit onderzoek blijkt dat
het niet vanzelfsprekend is dat deze groep aanstaande leerkrachten ook de
didactische bekwaamheid bezitten om ict-toepassingen doeltreffend aan te wenden
in het onderwijs. Er wordt dan ook geconcludeerd dat het goed inzetten van
verschillende technologieën voor het leerproces een vaardigheid is die niet
zomaar komt aanwaaien.
Zelf sta ik ook achter deze stelling. Ik merk
zelf in de praktijk dat leerlingen en studenten vertrouwd omgaan met nieuwe
technologieën. Dit betekent echter niet dat het gemakkelijk kan ingezet worden
voor educatieve doeleinden. Nochtans wordt er op het niveau van het beleid veel
aandacht geschonken aan ICT in het onderwijs en aan mediawijsheid. Dit lijkt
echter niet goed door te sijpelen naar de onderwijswereld. In de praktijk merk
ik dat de implementatie van de beleidsdoelstellingen betreffende ICT zeker niet
voldoende zijn. Ik pleit daarom dat hier aan gewerkt moet worden. Scholen
moeten meegaan met de technologische ontwikkelingen en zorgen dat ze niet teveel achterop
hinken.
Kennisnet (2013). Digitale vaardigheid komt niet zomaar
aanwaaien, het moet geleerd worden. geraadpleegd op 27 april 2013 via http://www.kennisnet.nl/over-ons/voor-de-pers/persberichten/digitale-vaardigheid-komt-niet-zomaar-aanwaaien-het-moet-geleerd
worden/
Vlaamse overheid (2013). ICT in het onderwijs, http://www.ond.vlaanderen.be/ict/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten