Aangezien er
veel stemmen opgaan voor meer technologie in de lerarenopleiding, lijkt onderstaand
artikel mij een interessante aanvulling voor onze blog.
Samenvatting
Tijdens de
stage van een leraar in opleiding wordt de feedback op een zeer traditionele
manier gegeven. De coach zit vanachter in de klas, observeert en noteert. Na de
les volgt de bespreking. Hierdoor stelt men de feedback uit naar een later
moment waardoor er veel informatie verloren gaat. Zo weten beiden vaak niet
meer hoe de situatie juist in elkaar zat. Een mogelijke oplossing hiervoor is
synchroon coachen, de leraar in opleiding ontvangt feedback terwijl hij/zij
lesgeeft. Om dit subtiel te laten verlopen krijgt hij/zij een draadloze
ontvanger in het oor (een oortje). Via dit oortje kan de coach synchroon
feedback geven en kan de leraar in opleiding zichzelf meteen bijsturen. Dit kan
uiteraard enkel efficiënt gebeuren als de boodschappen kort en duidelijk zijn, gestructureerd
en specifiek en zowel positieve als negatieve elementen bevatten. Deze vorm van
coachen heeft het meest effect op het klasmanagement, didactiek en de relatie
met de leerlingen. Feedback betreffende vakinhoud kan beter op de klassieke
manier gebeuren aangezien dit moeilijk via korte boodschappen kan. Het is
ondertussen gebleken dat de toekomstige leraren zeer positief reageren op
synchroon coachen. Doordat ze meteen kunnen corrigeren kunnen ze nadien ook
beter reflecteren. Deze vorm van feedback verbetert bovendien niet enkel de
relatie tussen de leraar en leerlingen maar ook tussen student en coach. De
studenten die synchroon feedback krijgen zouden in vergelijking met
traditioneel gecoachte studenten beter met de leerlingen kunnen omgaan, een
betere klassfeer scheppen en beter instructies geven.
Reflectie
Deze vorm
van coachen lijkt mij inderdaad efficiënter dan de traditionele manier. Je kunt
meteen bijsturen zodat je ook direct de gevolgen kunt ervaren. Het lijkt mij
ook dat de student en coach op deze manier meer een team vormen, waardoor de
student minder het gevoel zal hebben geëvalueerd te worden. Dit systeem zou ook
toegepast kunnen worden binnen de lessen zelf, als bijvoorbeeld een leerling
een presentatie geeft.
Een nadeel
zou kunnen zijn dat de student zijn/haar concentratie verliest wanneer er een
opmerking wordt doorgegeven. De studenten die al werkten met synchroon coachen
vreesden hier ook voor, maar dit bleek achteraf niet nodig te zijn. Technische
storingen, zoals krakende oortjes, kunnen wel voor afleiding zorgen, maar een
goede leraar is op alles voorbereid.
Coninx N.,
Kreijns K., Jochems W., Synchroon coachen van leraren in opleiding, 1 maart
2013, http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2013/03/01/synchroon-coachen-van-leraren-opleiding/, geraadpleegd op 29/04/2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten