dinsdag 30 april 2013

'Voor mij geen papier meer'


Korte samenvatting
Er is een hele heisa geweest over of de tablet, hier de IPad, verplicht mag worden op een school, in dit artikel meerbepaald in een school in Blankenberge of niet. Verschillende berichten verschenen in kranten en het laatste bericht dat ik hierover vond in De Standaard: ‘Voor mij geen papier meer’, heb ik genomen als artikel voor deze taak.
In dit artikel gaat het over het gebruik van de tablet-pc, meer bepaald de iPad op de Blankenbergse scholen, het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefshandelsschool. Er wordt beschreven hoe de iPad geïntroduceerd wordt in verschillende lessen: zoals dat er duidelijke afspraken worden gemaakt in de les (niet chatten en niet gamen) en dat ze er zoveel meer mee kunnen doen dan gewoon met pen en papier. Zowel in de les cultuur- en gedragswetenschappen als in de les godsdienst, wiskunde en economie gebruiken ze deze tablet en zijn ze hier zeer tevreden mee. Maar dit geldt niet voor alle leerkrachten en zeker niet iedereen kan hier direct mee werken. Ook gaat het hier over de ouders die klacht ingediend hadden tegen de school en de aankoop van deze dure tablets. Er was veel protest hiertegen maar zoals in het artikel staat: Wat blijkt: de kinderen van de klagende ouders zijn nu allemaal ingeschreven.”

Eigen reflectie
Zoals in het artikel weergegeven zijn er natuurlijk een paar voordelen waar we niet onderuit kunnen. Het grootste voordeel volgens mij is dat je niet zoveel meer moet meesleuren in je boekentas zodat deze veel lichter is en dus beter voor je rug. En ander voordeel wat zeker meespeelt in deze tijden waarbij natuur en milieu toch een grotere rol spelen, is de serieuze vermindering van de fotokopieën en ‘verspilde papieren’.  Ook de tijd die je spaart om naar een computerlokaal te stappen en je te installeren, verdwijnt waardoor je meer efficiënte lestijd hebt. Maar volgens mij zijn er zeker ook nadelen. Zoals in de tekst gezegd vrezen de ouders voor de ogen van hun kinderen en uit onderzoek is er wel gebleken dat deze angst niet altijd onjuist is (“computerogen”). De reden waarom zoveel ouders klaagden in het begin (wat te zien is een vorig artikel in De Standaard: Stop de vooruitgang! van Lorin Parys) gaat natuurlijk over de kostprijs van deze tablet. Mijn vraag dan ook, waarom perse deze tablet, genaamd ‘de iPad’ en geen andere goedkopere variant? Oké dat ze kiezen voor een tablet in plaats van bijvoorbeeld een laptop omdat dit minder plaats inneemt en gauw opgeborgen is. Maar in dit artikel geven ze ook de reden: “omdat ze er al sinds 1982 mee werken”. Persoonlijk vind ik dit maar een flauwe reden, want veranderen naar een goedkopere variant is toch niet zo erg en moeilijk.
Mijn idee hierover is dat een tablet zeker voordelen heeft over snel bepaalde dingen opzoeken tijdens de les of erna, maar hoeft dit daarom verplicht te worden om dit aan te kopen voor elke leerling. De leerlingen uit deze school kunnen ook wel een iPad huren, wat zeker een oplossing is hiervoor. Ook een bedenking van mij is of leerlingen het schrijven niet gaan ‘verleren’? En ik vind dat het ‘ouderwetse’ pen en papier zeker niet mag verdwijnen in de scholen.

Referenties
Parys L. (2012). Stop de vooruitgang! De Standaard, 24/8/2012. http://www.standaard.be/cnt/DMF20120823_00268658

Ysebaert T. (2012). ‘Voor mij geen papier meer’, De Standaard, 19/09/2012. http://www.standaard.be/cnt/DMF20120918_00301183

Ook het artikel van Brecht Ameys sluit hierop aan:
Vanderlinde R. en van Braak J. (2012). Een iPad voor elke leerling?De Standaard,ma. 03 september 2012. http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120902_00279885

InfoNu.nl, computerogen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57525-vermoeide-ogen-wazig-zicht-misschien-hebt-u-computerogen.html

1 opmerking:

  1. Ik denk dat er een gulden middenweg moet worden gezocht tussen het werken met moderne technologie en het behoud van papieren cursussen op school.
    De leerkracht heeft ten slotte nog altijd een belangrijke rol bij de opvoeding van de leerlingen en dit mag zeker niet verloren gaan ten koste van de moderne technologie. Een afwisseling tussen bijvoorbeeld het werken met iPads en les krijgen met een papieren cursus moet zeker kunnen. Het is uiteraard niet de bedoeling dat de leerkracht met de tijd vervangen wordt door een "al wetende computer vooraan in de klas".
    Op mijn blog heb ik een artikel geplaatst over de Vlaamse minister van Onderwijs Pascal Smet die een ICT-strategie wil ontwikkelt zien voor de scholen.
    Hopelijk brengt die strategie iets meer duidelijkheid over de toekomst van ons onderwijs.

    BeantwoordenVerwijderen