zondag 16 maart 2014

Er is te weinig ambitie in het Vlaams onderwijs

 In De Standaard online van 16 maart 2014 staat een artikel over technologie in het Vlaamse onderwijs naar aanleiding van het Global Forum dat Microsoft organiseerde. Hierbij waren 1100 mensen, voornamelijk leerkrachten en scholen, uit 100 landen vertegenwoordigd.

De Vlaamse scholen zijn nog niet gelijkgestemd wat betreft de inzet van technologie in het onderwijs. Toch zijn er scholen die hierin het voortouw nemen: Op het Forum waren onder andere enkele Belgische scholen vertegenwoordigd, zo ook een school uit Gent. De school heeft het vak ICT geschrapt en er een vakoverschrijdend vak van gemaakt. Zo kunnen leerlingen tijdens de les Latijn e-mails sturen, in het Latijn weliswaar. De school streeft ernaar tegen 2015 een 'een-op-een' te hebben: dat wil zeggen dat elke leerling zou moeten beschikken over een eigen computer.  Een leerkracht uit een andere school daarentegen scant pagina's uit het handboek in en voegt er filmpjes, audio, etc. aan toe. De leerlingen maken de content zelf.

Ook leerkrachten uit andere, minder ontwikkelde landen waren aanwezig. Zo ook een leerkracht uit Afrika, die in een door de klimaatsverandering getroffen gebied woont. Hij is de enige die over een computer beschikt en laat zijn leerlingen die gebruiken om informatie op te zoeken die de plaatselijke boeren kunnen gebruiken bij het telen van hun gewassen. Zijn gsm dient als internetverbinding. 

De scholen vinden in het algemeen dat de overheid weinig bezig is met deze materie. 

Persoonlijke reflectie:

Ik vind het fantastisch dat er scholen zijn die hierin al verder staan, maar tegelijkertijd is het ook jammer dat er zoveel andere scholen nog niet zo ver in staan. In het artikel kwam er een leraar aan het woord die zijn leerlingen educatieve apps liet maken over de loopgrafen, de onderdelen van een computer, etc. De apps waren te koop, dat maakte de leerlingen natuurlijk trots. In Vlaanderen zouden we ook naar zulke dingen moeten kunnen streven: de leerlingen de leerstof laten verwerken door middel van technologie en daarnaast toepassingen met die technologie creëren die het 'echter' maken zodat ze er iets aan hebben in hun dagelijkse leven.

Referentie:

De Standaard Online, 14 maart 2014: URL (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140316_01026770)

1 opmerking:

  1. Het lijkt mij inderdaad betreurenswaardig dat er op vlak van onderwijstechnologie te weinig ambitie is in Vlaanderen. In het licht van het college van gisteren (rond proprietary vs free open source software) moeten bij het congres waarvan sprake in het artikel volgens mij wel enkele ernstige kanttekeningen geplaatst worden. Dit werd namelijk niet toevallig georganiseerd door softwaregigant Microsoft, wiens agenda niet zozeer gericht is op het verbeteren van de onderwijssituatie in ons land en elders, dan wel op economische belangen. Men lijkt bijvoorbeeld te streven naar een één-op-één verhouding tussen computers en leerlingen. Voor ons is dit intussen echter een doorzichtige strategie geworden, waarmee het bedrijf vooral zoveel mogelijk licenties hoopt te verkopen. Bovendien zorgt een dergelijk congres, waarvan de deelnemers volgens de website elk jaar geïnspireerd terugkeren naar huis ("Educators tell us year after year that they return home from the Global Forum invigorated and inspired. Attendees return to their school with fresh ideas and the tools to turn them into a reality", zie http://www.pil-network.com/forums, laatst geraadpleegd op 20 maart 2014), voor een nog verdere verankering van Microsoft in het onderwijs wereldwijd. Dit is een evolutie die wat mij betreft moet tegengegaan worden, eerder dan toegejuicht. In het artikel van De Jong, gisteren besproken tijdens het college, wordt wat dit betreft verwezen naar een treffend citaat van onafhankelijk ICT-journalist Jan Stedehouder: "Microsoft begrijpt veel beter dan de overheid dat alles wat je investeert in onderwijs later terugverdiend wordt. Alleen gaat de winst in dit geval naar Microsoft" (zie http://www.ischoolmagazine.be/nieuws/183-kunnen-scholen-nog-zonder-microsoft.html, laatst geraadpleegd op 20 maart 2014).

    BeantwoordenVerwijderen