dinsdag 1 april 2014

Altijd bereikbaar?

“Smartschool is nuttig, maar laat ons ’s avonds gerust”    Tijdschrift Klasse - 23 mei 2013


Samenvatting:


In het artikel uit Klasse betuigen enkele leerlingen hun bedenkingen over het gebruik van digitale leerplatformen voor extra huiswerk of opdrachten. De voorzitter van de Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) Lyle Muns verklaarde: "Smartschool is nuttig, maar dat leraren van leerlingen verwachten dat ze ook na de les bereikbaar zijn, gaat iets te ver." De leerlingen vinden het niet leuk dat de leerkrachten na de schooluren nog huiswerk geven via Smartschool. "Dat zorgt voor extra tijdsdruk en stress", volgens Muns.

De scholierenkoepel wil dat leraren taken in de les aankondigen en niet enkel via Smartschool. Er moeten volgens hen duidelijke afspraken gemaakt worden over de scheiding tussen schooltijd en vrije tijd. Zowel het katholiek onderwijs als het GO! zijn hiermee akkoord. "Omgekeerd kunnen leerlingen niet verwachten dat leraren altijd beschikbaar zijn. Vragen over taken moeten ze tijdens de lesuren stellen", aldus het katholiek onderwijs. Het GO! benadrukt dat digitale leeromgevingen niet voor extra werkdruk mogen zorgen.

De VSK blijft zeker vragende partij voor ICT integratie in de klas, al blijven boeken en krijtborden nog even nuttig.

De standpunten van het VSK over nieuwe media in de klas staan in hun advies beschreven.


Reflectie: 

Dit artikel deed mij denken aan vorige nieuwberichten waarin de bezorgdheid van de bedrijfswereld werd geuit over de steeds toenemende bereikbaarheid van de werknemers via smartphones en tablets. De sector pleit voor een gezond evenwicht tussen werk en vrije tijd te behouden. Verwachten dat werknemers steeds bereikbaar blijven na hun werkuren via ICT zorgt voor meer stress en burn-outs bij werknemers. 

Dit kunnen we ook doortrekken naar het onderwijs. Duidelijke afspraken en een duidelijke scheiding tussen schooltijd en vrije tijd is noodzakelijk. Niet alleen leren leerlingen zich aan afspraken houden, het is ook een goede oefening voor deze toekomstige werknemers om een gezonde en stabiele balans tussen werk en vrije tijd te leren creeëren. Een competentie die ze op school meekrijgen voor hun latere werkcarrière. Met de huidige pensioenen-problematiek in het achterhoofd, is het wel nuttig om jongeren een gezond evenwicht tussen werk en vrije tijd aan te leren. We zullen immer langer moeten werken dan de vorige generatie. 

Referentie van artikel: 
http://www.klasse.be/leraren/34144/smartschool-is-nuttig-maar-laat-ons-s-avonds-gerust/

Extra links: 

Het advies van de VSK:
http://www.scholierenkoepel.be/sites/default/files/wysiwyg/advies_nieuwe__sociale_media_op_school_2013-03-16.pdf

Artikel uit klasse: Leerlingen raken overwerkt - 08/03/13
http://www.klasse.be/leraren/32418/leerlingen-raken-overwerkt/

Extra artikels rond bereikbaarheid en werkdruk: 
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/108682-toenemende-stress-onder-werknemers-door-smartphones-en-ipads.html
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140218_00985493



2 opmerkingen:

  1. Ik ga hier helemaal mee akkoord. Smartschool is zeer goed om punten bij te houden, om documenten gemakkelijk beschikbaar te maken en om een duidelijke agenda te hebben, maar het moet wel complementerend werken. Alle informatie moet in mijn ogen nog steeds duidelijk tijdens de les gegeven worden opdat de leerlingen ook hun vragen zouden kunnen stellen. Het is niet genoeg te zeggen dat ze een taak gaan hebben en hen dan naar Smartschool door te sturen. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de leerlingen die niet van hun leerkrachten moeten verwachten dat zij nog de avond voor de deadline op een vraag gaan antwoorden.

    Ik denk dat het belangrijk is om vanaf het begin van het schooljaar hier duidelijke afspraken rond te maken en zich hier dan ook consequent aan te houden. Zowel de leerlingen als de leerkrachten hebben nood aan rust en vrije tijd. Anders komen depressies, stressgerelateerde problemen en burn-outs om de hoek loeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je de problematiek van het evenwicht tussen werk en vrije tijd hebt aangehaald want dit is ook meteen waar ik aan dacht bij het lezen van je artikel. Ik heb ongeveer tien jaar in de privé-sector gewerkt en de grenzen tussen werk en privé zijn inderdaad niet al te duidelijk. Zo werd er van mij verwacht dat ik tijdens mijn verlofdagen de telefoon opnam om dringende vragen te beantwoorden alsook in het weekend of 's avonds laat. Als je toch een klein beetje carrière-gericht bent is het dan heel moeilijk om daar een stop aan te zetten.

    Maar dit thema is inderdaad niet meer enkel het probleem van de privé-sector en kan nu ook naar het onderwijs worden doorgetrokken. Hier zou geargumenteerd kunnen worden dat leerlingen op reële verwachtingen van hun toekomstige job voorbereid moeten worden maar zo wordt er eigenlijk enkel voor gezorgd dat ze levenslang onder druk staan. Persoonlijk vind ik dat leerlingen nu al voldoende en zelfs te veel huiswerk meekrijgen. En men zou hier eigenlijk de eeuwige discussie over huiswerk kunnen initiëren maar dat is noch een ander debat.

    Alles moet duidelijk in de klas afgesproken worden en het is de rol van de leerkracht om de leerlingen aan te moedigen om een efficiënt organisatiesysteem uit te werken, hun werklast te verspreiden en zo te leren anticiperen. Veel leerlingen hebben moeite met organisatie en dit heeft in mijn ogen dus veel meer nut dan om de twee dagen een kleine verrassing op Smartschool te zetten. Als ik een toets wil plannen vraag ik altijd de mening van de leerlingen. We kijken dan samen naar hun agenda en vinden altijd een compromis. Het is zeker niet mijn bedoeling dat mijn toets de zesde toets van de dag wordt en dat iedereen daardoor slechte punten haalt. Pedagogisch én didactisch gezien heeft dit absoluut geen nut.

    Leerlingen moeten zelf ook leren omgaan met geduld en niet van hun leerkrachten verwachten dat ze 24/7 beschikbaar zijn. Uiteindelijk is dit een maatschappelijk debat. We zitten tegenwoordig in een consumptiemaatschappij waar alles onmiddellijk moet gebeuren. Als een vriend belooft om om 17.00 te bellen zijn we om 17.15 al hysterisch van de onrust als hij nog niet heeft gebeld. Opnieuw is dit onze rol als leerkracht om dit soort gedrag af te remmen. Als ik 's morgens een toets geef zijn er sommige leerlingen die mij tijdens de middagpauze komen vragen of ik de punten al heb. Onvoorstelbaar toch? "Ik ben geen machine", antwoord ik altijd. "Als je je toets in handen krijgt, dan weet je dat het verbeterd is". Kan het zijn dat dit onze schuld is? We verwachten steeds meer van hen en het is dus normaal dat ze hetzelfde van ons verwachten. We moeten hier allemaal even leren... ademen.

    BeantwoordenVerwijderen