woensdag 30 april 2014

Een computer en tablet per leerling!! Helpt het wel?

Dit werk gaat gedeeltelijk verder over de cijfers die Abdellatif Bouazza aanhaalde in zijn blog.

Bronnen: 


Belga, 2013, "Vlaamse scholen hebben meer computers maar leerkrachten maken er weinig gebruik van",   http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vlaamse-scholen-hebben-meer-computers-maar-leerkrachten-maken-er-weinig-gebruik-van/article-4000462085768.htm


Onderwijs Vlaanderen, 2013, "ICT op school: vooruitgang, maar nog lange weg te gaan", 
 http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2013/11-29-ICT-monitor.htm


Samenvatting

Het doel van ICT op school in Vlaanderen werd in 2013 als volgt beschreven:

Volgens de Vlaamse minister van onderwijs is ICT geen doel op zich. "Het belangrijkste is dat jongeren van vandaag op school de gepaste competenties verwerven om zich aan te kunnen passen aan de steeds snellere veranderingen in onze maatschappij, onderstreept Pascal Smet" (onderwijsvlaanderen, 2013). De leerkrachten en scholen zijn vrij om deze gepaste competenties in te vullen. 

het artikel van Belga refereert naar een artikel van klasse waar wordt beweerd dat secundaire scholen over 1 computer/tablet per leerling bezitten. Slechts 35% van de leerkrachten secundair onderwijs zou de computer met enige regelmaat gebruiken.


Reflectie

Het slagen van een goed ICT beleid hangt grotendeels af van de bekwaamheid van de leerkrachten en de school. Om het leerproces van de leerling te verbeteren binnen een vakdomein is het essentieel te weten welke gespecialiseerde software op de markt is voor je vakdomein. Volgen mij is het gebrek aan bekendheid van openbronsoftware en de volledigheid van bepaalde softs, de reden waarom een groot deel van de leerkrachten de pc niet vaak gebruiken om hun lessen te ondersteunen. Opzoek opdrachten op internet, gevolgd door een word verslag of een excel opdracht zijn hierdoor vaak de enige toepassing van ICT opdrachten tijdens de les.

Hoe kunnen we het vooropgestelde doel door de minister beter behalen?

De integratie van opensource software kan volgens mij een belangrijke stap zijn. Katleen Hens gaf hier al een vermelding naar in haar blogartikel. Dit vergt echter kennis dat de gemiddelde leerkracht in Vlaanderen niet bezit. Bijscholing rond de mogelijkheden van opensource software per vakdomein zou een oplossing kunnen bieden tot meer ICT gebruik binnen de les. Dit is nodig indien men wil overgaan naar een vorm van blended learning.

Investeren in de kennis van de leerkrachten en de school zal volgens mij dus meer effect hebben dan extra investeringen in de infrastructuur. Een betere kennis over wat nodig is zal ook helpen tot betere beslissingen te maken rond de aankoop van nieuw ICT materiaal.


Bart Vandenneucker


2 opmerkingen:

  1. Akkoord. Het is ook zaak dat de overheid zo snel mogelijk van informatica een volwaardig vak maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het gebruik van MOOCs voor nascholing van leerkrachten lijkt mij een ideale manier om leerkrachten warm te maken voor het gebruik van ICT. Voor meer informatie lees ook http://www.klasse.be/leraren/44052/op-nascholing-vanuit-je-zetel/ Ik heb zelf een zeer positieve ervaring met zo'n cursus.

    BeantwoordenVerwijderen