zondag 27 april 2014

"Google Glass" in de klas?

“Google Glass” in de klas?


Dit is niet het eerste artikel op deze blog waarin er gesproken wordt over Google Glass. Vorig academiejaar (op 5 maart 2013) schreef Peter Kravanja reeds een relaas over de gevaren i.vm. privacy en de bril. De bedoeling van dit bericht is niet om die discussie te heropenen maar ik herneem het onderwerp hier omdat bij het verstrijken van een jaar de bril toch stilletjes aan wordt getest in het onderwijslandschap. De vraag die ik hier daarom stel is: Zou deze bril werkelijk een meerwaarde kunnen bieden in de klas?

Ik baseer mij op een artikel van CNN dat hier (http://edition.cnn.com/2014/02/10/living/google-glass-in-schools/#cnn-disqus-area) te lezen staat. Hieruit haal ik volgende voordelen van het gebruik van de bril in een schoolse situatie:
  • ·      De bril laat toe om video’s en foto’s te nemen van de leeractiviteiten terwijl je de handen vrij houdt.
  • ·      Ook laat de bril toe om het leerproces vast te leggen vanuit verschillende perspectieven, niet enkel de leerkracht kan zijn of haar lessen vastleggen om zo later te verspreiden aan leerlingen die niet in ‘real-time’ aanwezig kunnen zijn tijdens de lessen maar het kan ook interessant zijn om de ervaring van de leerling tijdens de les te documenteren. Op die manier kan je als leerkracht een dieper inzicht krijgen in de manier waarop een leerling de lessen ervaart en waar er als dan niet zwakke punten zijn die je anders moeilijker zou opmerken.
  • ·      Je kan de bril ook gebruiken voor de zogenaamde ‘virtual field trips’, in het artikel wordt het voorbeeld gegeven van een rondleiding binnen CERN (gigantische deeltjesversneller in Geneve voor onderzoek binnen de deeltjesfysica) waarbij studenten van op afstand ook de mogelijkheid hebben om de gids vragen te stellen via de ‘Google+ hangout’. Op die manier is de rondleiding persoonlijk en kan de gids ook antwoorden op deze vragen door onmiddellijk zaken aan te wijzen ter plaatse. Een ander voorbeeld dat er wordt gegeven is het volgen van chirurgische ingrepen, een voorbeeld waarbinnen het idee van ‘handen vrij’ wel erg frappant is.


Nadelen zijn dan weer echter dat
  • ·      Één enkele bril in de aankoop een school $1500 lichter maakt
  • ·      De batterij niet lang meegaat
  • ·      En natuurlijk de eerder vermelde niet te overziene bezorgdheden rond de privacy.

Om deze redenen lijkt mij de commentaar die de 3D-bril kreeg in het bericht van 2 april 2014 van Elise Lambrechts hier ook wel van toepassing. Scholen kunnen betere investeringen maken dan deze en in technologie die relevanter is. Er zijn beslist goedkopere manieren om als leerkracht of als school het leerproces vanuit het perspectief van de leerling te leren kennen. Toch kan je niet ontkennen dat deze manier erg eenvoudig zou zijn wanneer je het prijskaartje er vanaf laat. Desalniettemin, slechts wanneer er twee nullen van het prijskaartje verdwijnen lijkt mij het gebruik van de bril een exclusiviteit voor dure privéscholen ver buiten onze landsgrenzen.

In het hoger onderwijs zou ik eerder geneigd zijn om zo’n bril aan te schaffen. De bril zou veel flexibeler ingezet kunnen worden dan de huidige technologie voor teleclassing die moeilijker van locatie kan worden gewijzigd.
Dit sluit aan op het voordeel van het kunnen interageren vanop een grote afstand tijdens de ‘virtual field trip’, wat maakt dat de bril wel degelijk een meerwaarde zou bieden over een documentaire bijvoorbeeld. Het zou een manier zijn om studenten toch een iets of wat persoonlijke blik te gunnen van een plek waar anders de toegang zeer moeilijk toe zou zijn. Ik denk bijvoorbeeld ook aan een willekeurig parlement in actie of tijdens de constructie van extreme gebouwen waar men liefst de handen vrij heeft of aan het volgen van laboratoriumwerk. Hierbij maak ik -als fysicus die tijdens haar opleiding wel de kans kreeg om persoonlijk de experimenten op CERN te bezoeken- de opmerking dat dit niet mag leiden tot een politiek van afschaffen van ‘reisjes’. Een persoonlijke ervaring blijft ten allen tijde de grootste meerwaarde.

Isabelle Goessens
SLO Wetenschappen en Ingenieurswetenschappen.
 

3 opmerkingen:

  1. Graag had ik ingegaan in het onderscheid dat je maakt tussen "Hoger" onderwijs en "middelbaar" onderwijs. Mij lijkt het belangrijker dat je de middelbare leerlingen net wel leert omgaan met zulke technologie.
    Een leerling van het middelbaar, al is het ASO, KSO, TSO of BSO heeft veel meer nood aan verschillende impulsen en leervormen. De bril kan daar uitermate goed aan bijdragen.

    Op universitair niveau is mijn vraag echter wat zo een bril aan onderzoekscapaciteiten kan bijdragen. Zoals beschreven in eerdere blogberichten kan het fijn zijn om bepaalde bezoeken virtueel te laten verlopen. Het hoger onderwijs vraagt echter veel meer zelfstandigheid van de student waardoor "de uitstapjes" mij eerder een zelfgeplande activiteit moet worden van de student dan deze zoals in het middelbaar.

    Daarom lijkt de bril mij veel beter voor een middelbare student. De leerkracht heeft een grotere controle over de leerstof en kan deze ook beter aansturen. De hogere student moet zichzelf maar zien te redden met de technologie die hij noodzakelijk acht voor de opleiding.

    Voor de rest ben ik het zeker eens met je uiteenzetting. De bril is momenteel ook nog erg duur, maar zal de komende jaren wel in prijs dalen. Daarom ben ik dan ook van mening dat er niet al te snel op de technologische sneltrein moet worden gesprongen. Maar op een kwalitatieve manier moet gekeken worden naar de evoluties en trends in technologische markt.

    Yasko Deboodt
    SLO Cultuurwetenschappen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een evolutie binnen het onderwijs, dat nu nog steeds aan het dobberen is over het gebruik van tablets!
    Echter heb ik de angst dat de studenten of leerlingen andere doeleinden voor ogen hebben met deze bril. Hiernaast is inderdaad de kostprijs een drempel. Hoe naïef ik op bepaalde vlakken kan zijn, we leven nog steeds in een samenleving waarin moord om een mp3-speler harde realiteit is. Moeten we ons dan geen zorgen maken om toenemende diefstallen van zulk waardevol object? Tevens ben ik nog steeds voor 'the real deal' waarin een fieldtrip een leuke afwisseling is en mogelijks een daadwerkelijk inzicht biedt in de (toekomstige) werkplek (bijvoorbeeld een zitting in een rechtbank).

    Jessica De Ras
    SLO Nederlands

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant onderwerp. Mijn grootste bezorgdheid is dat we hier een enorme aandacht-afleider binnenhalen. Leerlingen vandaag hebben al zoveel stimuli rondom zich, terwijl we weten dat het brein eigenlijk maar met 1 ding tegelijk bewust cognitief kan bezig zijn. Theo Compernolle heeft daar uitgebreid onderzoek over gedaan, je kan dit zonder twijfel via google terugvinden. Ik verwijs ook naar een boeiend TED filmpje van Ken Robinson over het onderwijs en wat er verkeerd gaat
    https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGp

    BeantwoordenVerwijderen