dinsdag 1 april 2014

Gratis online platform voor leerkrachten!

'Plantyn lanceert gratis platform voor leerkrachten.'   - De Knack 28/03/2014


Samenvatting:

Het artikel uit De Knack (online nieuwssite) kondigt de lancering van een nieuw gratis online platform voor leerkrachten. Met SCOODLE wil Plantyn de administratieve druk voor leerkrachten verminderen. In Scoodle kan je lesvoorbereidingen, planningen en rapportages structuren. Scoodle helpt de leerkracht ook bij het bepalen van doelstellingen of het kiezen didactische werkvormen. Een koppeling van SCOODLE met Smartschool is mogelijk, dat maakt het nieuw gratis leerplatform nu zo juist interessant. Met je Scoodle-login kan je aanmelden op Smartschool en lesfiches uit Scoodle vanuit Smartschool raadplegen.


Reflectie: 

Free software voor leerkrachten!!!
Voor beginnende leerkrachten is dergelijk gratis online platform zeer interessant. Het is niet alleen gratis, maar het geeft je als beginnende leerkracht de kans om je in te werken op een platform, zonder dat het verbonden is aan een school zoals bv. Smartschool. Voor stagiairs van lerarenopleidingen is een gratis online platform zoals Scoodle een aanwinst. Ook voor leerkrachten actief in het Volwassen Onderwijs of ander educatieve sectoren, waar vaak nog geen algemeen leerplatform gehanteerd wordt, is Scoodle een aanrader! 

Hierbij de link naar het gratis online platform Scoodle: http://www.scoodle.be/



Referentie van artikel: 





3 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook een interessante tool, het is gemakkelijk in gebruik. De koppeling met Smartschool vind ik ook interessant en het feit dat je je er zo gemakkelijk op kan aanmelden.
    Tevens kan je als leerkracht lesvoorbereidingen sneller klaar krijgen, het is een agenda waar de lessen kunnen worden gepland en waar je lesstof aan kan toevoegen.
    Wat ik er zo positief aan vind is dat je werkvormen kan uitkiezen en dat de administratieve werklast (jaarplannen, eindtermen,..) door Scoodle word overgenomen, waardoor je meer tijd kan besteden aan het lesgeven zelf. Je kan de lessen ook rechtstreeks laten afspelen tijdens de les.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit kan volgens mij een goed aanvulling zijn op de lessen. Ik pleit echter voor een wel overwogen aanpak. De uitgeverijen die met een platform werken, hebben, krijgen op die manier een quasi-monopolie over het te gebruiken leermateriaal. Kleinere uitgeverijen vallen uit de boot, wat niet ten goede komt aan de diversiteit en (op termijn) de bestedingen.
    Tevens mogen we het belang van papier in het onderwijs niet wegcijferen en alles vanaf nu gewoon digitaal ter beschikking stellen. Het fysieke schrijven, kleuren, tekenen, rekenen en kribbelen hebben elk belangrijke cognitieve functies. Graag verwijs ik je hiervoor ook naar mijn blog over het notitie nemen met laptops en pen/papier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit lijkt me een zeer dankbaar hulpmiddel voor tal van beginnende en ervaren leerkrachten. We hoeven alles eenmalig in te geven, niets apart bij te houden (door de ingebouwde teller en soortgelijke), kunnen het in principe nooit verliezen (doordat het online bewaard wordt) en kunnen het naar believen exporteren/afdrukken/etc.

    Ik ga hier zeker eens mee aan de slag gaan bij de aanvang van mijn volgende stage(s).

    BeantwoordenVerwijderen