donderdag 17 april 2014

Het optimaliseren van technologische en digitale leertools voor health education

De kansen en de voordelen van technologische en digitale leertools voor een specifieke tak binnen het onderwijs, namelijk voor health education:


  1. Hulpverleners binnen de gezondheidszorg moeten vandaag steeds meer werken met nieuwe technologiëen. Wanneer men er voor zorgt dat ze tijdens hun schoolcarrière al veel in contact komen met diverse technologische tools, zullen ze er in hun verdere werkloopbaan minder moeite mee hebben om zich in te werken in technologische en digitale tools die ze kunnen gebruiken in functie van hun werkprestaties. De auteur gelooft sterk dat de inspanningen tijdens de schoolcarrière vruchten zullen afwerpen in de toekomstige werkloopbaan als hulpverlener in de gezondheidszorg.
  2. Aan de hand technologische en digitale leertools kan men afstandseducatie mogelijk maken. Er is een groot te kort aan hulpverlening in de gezondheidszorg. Met de technologische mogelijkheden van vandaag kan men de groep studenten vergroten. 
  3. Door te leren met digitale leertools zullen sommige studenten meer plezier beleven aan het lezen zelf. Meer plezier kan gekoppeld worden aan meer vertrouwen in het leren en het kunnen van de studenten in zichzelf. Studenten die het moeilijk hebben kunnen hulp verwachten van digitale leertools. Met deze hulp kunnen de studenten hun studie toch succesvol afmaken. Hierdoor zullen meer hulpverleners afstuderen en kan het tekort in de gezondheidszorg beperkt worden. 
  4. Aan de hand van technologische en digitale leertools kan men het leren optimaliseren. De afgestudeerde studenten zullen over een sterke basiskennis en over goede skills beschikken. De auteur denkt dat afgestudeerde hulpverleners met behulp van digitale leertools van een hoger niveau zullen zijn, dan de studenten die afstuderen zonder behulp van digitale leertools. 
  5. Studenten groeien vandaag op in een omgeving waarin multimedia alomtegenwoordig is. Wanneer deze multimedia in het onderwijs geïntegreerd wordt, zullen ze experts worden in het technologisch multitasken. Een vaardigheid die hen te goede zal komen in hun toekomstige loopbaan als hulpverlener in de gezondheidszorg. 
Verder in het artikel wordt er een onderscheid gemaakt tussen digitale leertools in functie van theoretische vakken en praktijkvakken. Er worden enkele voorbeelden egegeven. Zijn deze digitale leertools succesvol?

Digitale leertools in functie van theoretische vakken binnen de health education:

De theorie voor studenten in de gezondheidszorg kan men verrijken aan de hand van diverse media, bijvoorbeeld audio, figuren, foto's animaties, interactiemogelijkheden, korte multiple choice testjes, podcasts, spelletjes, etc. E-companion wordt in dit artikel beschreven als de beste digitale leertool. Het is een complete tool. Lezen, schrijven, en luisteren worden er gecombineerd. Daarnaast is het een flexibele tool die ze overal en altijd kunnen gebruiken. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een spel in health education dat 'Pill Game' heet. De leerlingen leren met dit spel de juiste medicatie en hoeveelheid berekenen. Onderzoek heeft uitgewezen dat de studenten die met het spel hadden gestudeerd, beter scoorden op het examen. 

Digitale leertools in functie van praktijkgerichte vakken binnen de health education: 

Medische vaardigheden aanleren is een complexe aangelegenheid. Dit leerproces vereist verschillende educatieve benaderingen. Men moet de praktijken veel herhalen. Face to face leren is belangrijk voor praktijkgerichte vakken, maar de leerlingen moeten de praktijken ook alleen kunnen herhalen. Met een gepaste digitale leertool is dit mogelijk. Men kan er ook voor zorgen dat de leerlingen onmiddellijk feedback krijgen op hun oefeningen. In health education maakt men al gebruik van de tool Simpad voor praktijvakken. Daarin worden verschillende scenario's geprogrammeerd, waarmee de leerlingen medische praktijken kunnen leren en deze zo veel kunnen herhalen als ze willen. Het succes van deze tool wordt momenteel onderzocht. 

Conclusie en kritische reflectie

Ik ben het met de auteur eens dat technologische snufjes diverse opportuniteiten kunnen bieden in health education. Naast de lerarenopleiding volg ik een opleiding tot gezondheidsconsulente en tijdens onze lessen anatomie wordt fervent gebruik gemaakt van filmpjes, animaties, figuren, etc. Ik ervaar dat deze extra's ervoor zorgen dat de leerstof beter blijft hangen. Ik ben ervan overtuigd dat deze opleiding nog veel verder kan gaan met digitale leertools, maar blijft het dan voor iedereen even toegankelijk? Technologische leertools beantwoorden aan de vraag van de nieuwe generatie vandaag, maar voor de iets oudere generatie is deze stap minder evident. Vandaag moeten deze tools slechts een aanvulling blijven op de traditionele methoden. Ze creëren variatie en eventueel zelfs plezier in het leren, maar de leerstof moet blijven bestaan op basis van traditionele dragers, zodat leerlingen steeds kunnen terugvallen op hun vertrouwde medium. 

Bron: FOSS (B.), HARALDSELD (C.) Improving of health education: the opportunities of technology and digital learning tools. In: Biosafety & Health Education, 2014, Vol. 2.

http://www.esciencecentral.org/journals/improvement-of-health-education-the-opportunities-of-technology-and-digital-learning-tools-2332-0893.1000e114.pdf







1 opmerking:

  1. Ik ga volledig akkoord met jouw reflectie. Enerzijds zorgt het gebruik van deze technologische snufjes ervoor dat studenten zich beter kunnen ontwikkelen, anderzijds blijft het vertrouwde medium even belangrijk.

    Het succes van Simpad wordt momenteel onderzocht, zeg je. Ik ben er van overtuigd dat, indien deze tool volledig op punt is gesteld, Simpad succesvol zal zijn. Als je kijkt naar andere vakgebieden waarin simulators gebruikt worden, zie je dat die hun doel zeker bereiken. Piloten bijvoorbeeld leren eerst vliegen aan de hand van een simulator en vliegen dan pas in een echt vliegtuig. Studenten de kans geven om verschillende scenario’s uit te proberen zal hun zelfvertrouwen vergroten. Maken ze een grote fout in een fictieve situatie, kunnen ze hier uit leren zonder de echte gevolgen van hun beslissingen te moeten dragen. Een vak leren is een proces van vallen en opstaan. Zonder fouten te maken, leer je niet.

    BeantwoordenVerwijderen