woensdag 2 april 2014

Lang afwezig? Awabot helpt je in de klas!

Artikel: Enseignement à distance : un robot à l’hosto pour maintenir le lien.

Samenvatting

In drie Franse pilootscholen van Rhône-Alpes gaat men volgend schooljaar experimenteren met drie robots die zouden zorgen voor ‘telepresence’ van leerlingen die omwille van een ongeluk of ziekte lang van school afwezig moeten zijn. De school gebruikt hiervoor speciaal toegewezen wi-fi en 4G connecties. De afwezige leerling kan dan op afstand via een ADSL-verbinding op zijn of haar laptop de robot met de pijltjes van zijn of haar toetsenbord beheren om een beter zicht op het bord, de leerkracht of de leerlingen te krijgen. Met behulp van camera’s, microfoons en brede wielen kan de leerling van op afstand aan het schoolgebeuren deelnemen, zowel binnen de klas als op de speelplaats. Awabot is een ondernemingsmaatschappij uit Lyon die op dit ogenblik met de robots van de Amerikaanse fabrikant Anybot werkt, maar de Fransen zijn volop bezig aan het ontwikkelen van eigen exemplaren.
                                                    
Reflectie

Ik denk dat dit een zeer interessant project is omdat de leerlingen met behulp van een robot echt kunnen deelnemen aan het schoolgebeuren dankzij de gemakkelijke verplaatsingen, de camera’s en de microfoons. Het sociaal aspect van het schoolleven kan dan ook gemakkelijker onderhouden worden, wat veel moeilijker gebeurt wanneer één of twee leerlingen verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van materiaal aan de afwezige leerling. Deze laatste zou dan ook mee naar de speelplaats of de cafetaria kunnen gaan dankzij de aangepaste wielen. Op die manier kan de leerling ook aan het sociaal leven van de school, buiten de klas, kunnen deelnemen door met vrienden en leerkrachten te kunnen interageren. Volgens de teststudente (Nieuwsfragment LCI op ici.tf1.fr) van de school La Martinière Mon plaisir te Lyon tijdens de testfase op 21 januari 2014, is de robot gemakkelijk te manipuleren en hoort en ziet men alles goed, wat de klassfeer op afstand recreëert. Dankzij een realtime connectie laat de robot de leerlingen toe deel te nemen aan de lessen en wordt men niet beperkt tot het gewoon op afstand herbekijken van een opname. Een ander positief punt is dat de robot een geheugen zou hebben waardoor de leerling, na het beleven van de les, deze les ook zou kunnen herbekijken. Het geheugen wordt wel beheerd door Awabot, daarmee probeert Bruno Bonnell, verantwoordelijke van Awabot, te vermijden dat de video’s op YouTube zouden geraken. De leerkracht zou ook zelf bepaalde functies van de robot kunnen uitzetten, zoals bv. de microfoon of de camera, om orde te behouden indien de leerling met de robot de klas zou verstoren (Coroller, 2014). De afwezige leerling zou elementen aan bord kunnen aanduiden d.m.v. een richterlaser, en een “klaxon”-toets hebben om te laten weten dat hij/zij een vraag zou willen stellen (Walter, 2014).

De robot is Amerikaans, maar de software is Frans en open source (Pointgreenz, 2014). De stichter van Awabot, Bruno Bonnell, vertelde dat het het doel is de interface van deze robot tijdens de twee pilootjaren te verbeteren om bijvoorbeeld de armloze robot toch op de een of andere manier zijn hand te laten opsteken (LV & AFP, 2014). Ze zouden misschien een lichtje kunnen laten branden of een geluidje kunnen laten horen wanneer de leerling beslist dat hij/zij zijn/haar hand wil opsteken om te antwoorden, of dezelfde “klaxon”-toets gebruiken. Het zou daarbij ook interessant zijn wanneer de leerling zou kunnen deelnemen aan de activiteiten op het bord. Misschien zou het mogelijk zijn de computer van de leerling in staat te stellen van op afstand de interactieve borden, zoals smartboards, aan te vullen, weliswaar gedurende een beperkte tijd en onder supervisie van de leerkracht die de controle behoudt.

Dit project kost 490 000 euro aan de regionale raad van Rhône-Alpes. De Amerikaanse robot zou op dit moment 12 600 euro kosten (Walter, 2014). Het is belangrijk te investeren in schoolse technologie, maar als men het pessimistisch wil bekijken, zou men kunnen zeggen dat een webcam en microfoon van een basislaptop voor veel minder geld ook het realtime-effect zouden kunnen overbrengen en zo ook de klassfeer d.m.v. ‘teleconferencing’. De afwezige leerling zou zich dan wel niet kunnen verplaatsen, maar als de laptop op een draaiend krukje staat, kan de buurman of -vrouw deze ronddraaien opdat de leerling alles zou kunnen zien. Het sociale integratiegedeelte van dit project zou wel moeilijker te vervangen zijn met een simpele webcam. Het is ook niet altijd even simpel om met technologische apparaten te werken en veel elementen kunnen het laten afweten waardoor de robot niet zou werken, een probleem met de internetverbinding is daar eentje van. Daarbij blijkt de robot maar een batterij van 6u bewegingstijd te hebben (Walter, 2014). De levensduur van de batterij wanneer de robot aan staat, maar niet beweegt, wordt niet vermeld, de oplaadtijd evenmin. Daarnaast moeten de criteria op basis waarvan de leerlingen toegelaten zullen worden om gebruik te maken van zulke apparatuur nog vastgelegd worden (LV & AFP, 2014).

In Amerika wordt deze apparatuur al een tijdje gebruikt in verschillende scholen met behulp van VGo Communications, Inc., namelijk de “VGo Remote Student” (VGo, 2013). Zo zijn er meerdere getuigenissen van VGo-gebruik in scholen zoals bv. in Arkansas (Hornyak, 2012) en in New York (Dvorsky, 2012).

Bibliografie

Coroller, C. (2014, januari). Enseignement à distance : un robot à l’hosto pour maintenir le

Dvorsky, G. (2012). First grader with severe allergies uses his robot to attend school. io9.

Fox, A. (2014). VGo’s Telepresence Robots Are Helping Kids Attend Class [FETC]. 
TechFaster. Verkregen van http://www.techfaster.com/vgo-education/

Hornyak, T. (2012). School buys telepresence robot to help sick student. CNET. Verkregen

L.V., & A.F.P. (2014, januari). Rhône-Alpes : un « robot lycéen » pour remplacer les élèves

Marianna, J.-L. (2014, januari). Awabot, le robot au service des Lycéens. EreNumérique.fr.

Pointgreenz (2014, februari). Un véritable robot lycéen en classe avec Awabot. Ads and

VGo (2013). Remote student. VGo Communications, Inc. Verkregen van  

Walter, F. (2014, januari). Des robots pour remplacer les lycéens. Développez : Club des


4 opmerkingen:

  1. Inderdaad een tof project. Wel duur en zo'n robot om virtueel op de speelplaats rond te lopen is niet echt nodig. In België loopt al iets soortgelijks, maar dan zonder robot. Langdurig zieke leerlingen kunnen de les volgen via een computer met webcamera en zelfs 'hun vinger opsteken'. Kijk naar www.bednet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad duur want er bestaat tegenwoordig al een groot budget voor het onderwijs. Toch is het een uitstekende manier om leerlingen echt te betrekken bij het lesgebeuren. Het zal de leerling motiveren om de les te blijven volgen en de leerling zal bij zijn/haar terugkomst minder het gevoel hebben dat hij/zij afwezig is geweest. Interactie is zeer belangrijk in het leerproces, dit initiatief dus ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, een computer kan veel vervangen voor een lagere kostprijs, maar wat de interactie en integratie van de leerlingen op sociaal niveau betreft kan dit niet door een simpele webcam vervangen worden. Het zou binnen de komende jaren al qua prijs meer dan halveren, dus dat is al goed nieuws.

    BeantwoordenVerwijderen