dinsdag 8 april 2014

Open source-software bereidt kinderen voor op de toekomst


Samenvatting artikel:
In Pensylvania worden door de openbare scholen computers met open source-software verkozen. In deze tekst legt Charlie Reisinger, IT-directeur, uit waarom in zijn ogen open source-software de toekomst is.
Hij gaat er vanuit dat een beginner nog zeer creatief kan zijn en een expert minder ideeën heeft. Kinderen zijn beginners en zeer nieuwsgierig en willen de dingen rondom hen ontdekken. Hij vindt dat het zijn taak is om een open leeromgeving te creëren waar kinderen zich in kunnen ontwikkelen.
In zijn district is open source software doorgedrongen op verschillende domeinen: zowel bij de leerlingen, ouders, docenten als de gemeenschap. Omdat kinderen nog niet gevormd zijn over hoe software er moet uitzien, maken zij zonder vooroordelen gebruik van de open sourcesoftware om problemen op te lossen. Hij vindt dat de nieuwsgierigheid van kinderen niet moet worden beperkt door een gesloten technologieplatform, iets wat regelmatig gebeurt door IT-personeel in scholen. Hun programma’s werken op vertrouwen: leerlingen hebben de vrijheid om te experimenteren in het open source universum.
Voor hem is het ook belangrijk om de ouders en docenten de waarde van open source-software bij te brengen om de kinderen deze waarde te doen begrijpen. Ouders zijn vaak opgetogen en geïnteresseerd als ze horen over de alternatieven voor dure gesloten software.
De principes van open software worden met veel nieuwsgierigheid positief onthaald door de leerlingen en hij snapt niet waarom open source-software nog niet populair is op scholen. Dit heeft volgens hem te maken met agressieve marketing campagnes van commerciële leveranciers en het uit een comfortzone treden van de “experts”.
Hij vraagt zich af:” Hoe kunnen we als volwassenen, als experts, het vuur van openheid en creativiteit ontsteken in het onderwijs?”

Reflectie:
Ik ben het gedeeltelijk eens met Charlie Reisinger.
Voor de hoorcolleges onderwijstechnologie had ik zelf, om heel eerlijk te zijn, ook nog niet gehoord van open source-software. Of toch zeker niet van de filosofie er rond, want onbewust gebruikte ik het al wel (vb: media station op raspberry pie). Moest ik dit van op school hebben meegekregen, ben ik ervan overtuigd dat ik hier veel meer mee zou hebben gewerkt. Ook de filosofie erachter kan ik volledig steunen en is belangrijk om aan kinderen mee te geven.
Waar ik het niet mee eens ben is dat ik de indruk krijg dat hij de gesloten software zou willen bannen uit de scholen. Het is nu eenmaal zo dat deze software een belangrijke positie heeft ingenomen en dat iedereen in zijn professionele carrière ermee in contact komt. Hierdoor is het in mijn ogen ook belangrijk om kinderen te leren omgaan met dit soort software.

Bron:
Open source-software bereidt kinderen voor op de toekomst: http://edukator.nl/open-source-software-bereidt-kinderen-voor-op-de-toekomst/, laatst geraadpleegd op 8/04/2014

2 opmerkingen:

  1. Klopt als een bus dat kinderen, veel beter met OpenSourceSoftware kunnen omgaan wanneer ze reeds vanaf zeer jonge leeftijd hiermee geconfronteerd worden. Ze hebben geen bestaande schema’s van bepaalde werking of software.
    Het is op dit punt echter ook aan de ouders om de kinderen hiermee te laten kennismaken. Kinderen worden in deze technologische jaren al van in de wieg geconfronteerd met allerlei multimedia en bouwen nog voor dat ze in de school terechtkomen een hele betekenisgeving rond technologie op.
    Niet tegenstaand kan ik alleen maar toejuichen dat scholen OSS willen implementeren. Het houdt een grote daling in het kostenplaatje in, de leerlingen leren werken met een bredere waaier van mogelijkheden en raken mogelijk geïnteresseerd in het OSS gebeuren.
    Kathleen, ik ga deels akkoord met je kritiek. De commerciële software is de dag van vandaag zo wijdverspreid in het bedrijfsleven dat je er wel mee moet kunnen werken. Dit houdt echter het vicieuze cirkelprincipe in. Dus er moet ergens een overgangsperiode ingelast worden.
    En hierbij denk ik aan de openbare/gemeenschapsscholen (zoals in het artikel vermeldt). Zij zouden het idee van vrije software moeten volgen en de leerlingen dit aanbieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou geweldig zijn als ze tijdens informatica lessen wat open source zien i.p.v. enkel Word en excel.

    BeantwoordenVerwijderen