donderdag 1 mei 2014

Persoonlijk computeronderwijs voor leerling en docent

Samenvatting

In Nederland komt er technologie waarmee docenten individueel veel beter kunnen begeleiden. De technologie komt van het Amerikaanse bedrijf Knewton (Adaptive learning). De bedoeling is om leerlingen een leerprogramma te bieden dat hun resultaten direct analyseert. Ze krijgen een opdracht op hun niveau wanneer ze deze correct oplossen krijgen ze punten. Volgens Rimmelzwaan werkt deze vorm van gamification motiverend.

Het programma kan aan de hand van antwoorden zien waar de knelpunten liggen in de leerstof en kan vervolgens nieuwe specifieke opdrachten opstellen voor de studenten. Wanneer leerlingen geen problemen hebben met leerstof kunnen ze doorschuiven naar uitdagendere opdrachten. Op dit moment verliezen veel leerkrachten tijd door het bestuderen van de resultaten van de leerlingen waardoor ze minder individueel kunnen begeleiden. Door deze technologie krijgen leerkrachten alle resultaten te zien inclusief de kant en klare analyse van elke leerling. De docent houdt ook nog altijd controle doordat hij zelf kan bepalen wat de leerlingen wel of niet doen als hij het niet eens met het advies van het programma kan hij nog altijd ingrijpen. 

Ook sluit het programma zich goed aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Zo heeft de tecnologie kenmerken van facebook en webshops zoals Amazon

Reflectie

Als ik het artikels lees stel ik mij de vraag of de leerlingen hier eigenlijk een voordeel aan doen? Ik denk dat het vooral een voordeel is voor de leerkrachten aangezien zij minder werk zouden hebben. Daarom ben ik gaan kijken in de literatuur of adaptive learning effectief wel zo goed als ze zeggen voor studenten. 

Een belangrijk principe van adaptive learning is dat de instructies overeenkomen met het kader van de belangen van de studenten. Onderzoek toont dat adaptive learning effectief is wanneer de  instructies overeenkomen met de belangen van de studenten en dit kan dan een effect hebben op het doorzettingsvermogen, betrokkenheid en aandacht (Walkington, 2013). In het onderzoek van Anagnostopoulos et al., (2010) vond men dat er een goede begeleiding nodig is bij adaptief leren omdat de studenten anders te makkelijke of te moeilijk leerstof krijgen, waardoor ze of wel verveeld of ontmoedigd geraken. Als je leerkrachten hebt die niet gaan kijken of het advies dat het programma geeft wel een degelijk een goed advies is dan zal dit op latere basis nefast zijn voor de leerlingen, want zij kunnen opdrachten krijgen die boven of onder hun niveau liggen ook al zegt het programma dat niet. In het onderzoek van Walkington, (2013) werd aangetoond dat persoonlijke oefeningen een positief effect hebben op de prestatie van leerlingen.

Adaptive learning heeft zowel zijn positieve effecten (De school moet mee volgen met de digitalisering, Het sluit aan bij de interesse van de leerlingen waardoor motivatie stijgt, men maakt gebruik van differentiatie, en minder tijdrovend voor leerkracht) als negatieve effecten (Er moet nog meer onderzoek naar gedaan worden en men kan niet 100% vertrouwen of de leerkrachten het goed opvolgen)


Referenties

http://www.rtlnieuws.nl/economie/toekomstmakers/persoonlijk-computeronderwijs-voor-leerling-en-docent

Walkington, CA. (2013). Using Adaptive Learning Technologies to Personalize Instruction to Student Interests: The Impact of Relevant Contexts on Performance and
Learning Outcomes. Journal of Educational Psychology, 105, 932-945



  1. Anagnostopoulosan, I.,
  2. Bielikova, M. (2010).
  3. Adaptive technologies and methods in e/m-Learning and Internet-based education. Journal of Computer Assisted Learning, 26, 225-226





Geen opmerkingen:

Een reactie posten