woensdag 30 maart 2016

Draagbare snufjes in het onderwijs, wanneer wel en wanneer niet?

Samenvatting
Het technologie- en communicatiebedrijf Krome is een grote speler op de technologiemarkt wat betreft draagbare technische snufjes. Smartwatches zijn nu door iedereen gekend en algemeen is geweten dat deze smartwatches niet alleen de tijd weergeven, maar ook een ingebouwde muziekspeler en gps hebben, internet, en nog veel meer. Krome heeft zich bovendien gespecialiseerd in draagbare technische snufjes die scholen in de klas kunnen gebruiken. Zo kan een leerkracht chemie bijvoorbeeld met de ingebouwde camera in zijn smartwatch een chemische proef aan heel de klas tonen zonder dat de leerlingen hiervan gevaar van ondervinden. Daarenboven kan iedereen de chemische proef duidelijk zien zonder dat er iemand voor je staat die groter dan je is. Krome investeert in een toekomst voor meer draagbare snufjes in de klas opdat iedereen hier baat bij heeft, alsook scholen met een klein budget. Zo kunnen leerkrachten met Google Cardboard een virtueel avontuur rond de hele wereld met de leerlingen maken en dit gewoon door gebruik te maken van een simpele app. Het doel van Krome is om niet alleen technische snufjes voor scholen te creëren, maar om technische snufjes te creëren waar de leerlingen zelf het meeste baat bij hebben. Maar wat doe je dan tijdens de examens met deze draagbare snufjes?

Reflectie
Krome heeft dus voor ogen om het schoolleven van jongeren op te leuken op een zo efficiënt mogelijke manier met in het achterhoofd dat dit voor armere scholen ook nuttig is. Krome ziet echter enkel het positieve van deze technologie op school in. De Billericay School in Essex doet dit echter niet. De school is van mening dat smartwatches niet zo interessant zijn, dit zeker niet tijdens de examens. Volgens de school zouden jongeren kunnen spieken door gebruik te maken van het internet of door bijvoorbeeld de app van Apple Watch Siri. Na onderzoek is ook gebleken dat wanneer jongeren geen draagbare snufjes mogen dragen alsook geen gsm op zak mogen hebben, de examenresultaten met 6% stijgen (Fricker, 2015). Dit betekent dus dat de kans op spieken niet alleen enorm afneemt, maar dat leerlingen ook beter hun best doen want ze zijn enkel en alleen afhankelijk van hun opgedane kennis.




Hieruit zou ik dus afleiden dat smartwatches interessant zijn wanneer deze tijdens de lessen gebruikt worden om onder meer jongeren een andere kijk op de wereld te geven, om jongeren te laten leren door gebruik te maken van hun eigen leefwereld of om jongeren die op een armere school zitten de mogelijkheid te bieden op een creatieve educatie dan gewoon gebruik te maken van werk- en leerboeken. Wanneer smartwatches gebruikt worden tijdens de examenperiodes dan bestaat er effectief de kans dat jongeren dit technologisch snufje zullen gebruiken om de antwoorden die ze van het examen niet weten op te zoeken door gebruik te maken van apps of het internet. Ik zou niet alleen tijdens de examenperiodes het gebruik hiervan afschaffen, maar ook tijdens de les wanneer de leerlingen een toets moeten maken.

Besluit
Dat de onderwijswereld steeds innoveert is algemeen geweten. Scholen moeten volgen met de technologie die er voor hun beschikbaar is en opteren voor de meest efficiëntste tools voor de school zelf alsook voor de leerlingen. Gebruik maken van technologische snufjes om het lesgeven op te leuken is niet alleen voor de leerlingen aangenamer, maar ook voor de leerkracht die steeds hetzelfde vak moet geven en dezelfde inhoud. Het is voor de leerkracht dan ook een uitdaging om te leren omgaan met, in dit geval, een smartwatch. Zolang er zowel baat is voor de leerlingen als voor de school dan is de integratie van smartwatches in scholen meer dan welkom. Indien dit niet het geval is zou de school op zoek moeten gaan naar andere onderwijstechnologie die efficiënter te werk gaat. Kortom, zolang Krome blijft investeren in deze technologie en dit met het oog op efficiëntie voor iedereen dan zal het niet lang meer duren eer Belgische scholen deze technologie zullen toepassen.

Referenties
Paddick, R. ‘How can wearable tech make its mark in education?’. 27 maart 2016. Edtechnology. Laatst geraadpleegd op 30 maart 2016. “http://edtechnology.co.uk/Article/how-can-wearable-tech-make-its-mark-in-education

Fricker, M. ‘School bans smart watches to prevent pupils using them to cheat in exams’.  19 mei 2016. Mirror. Laatst geraadpleegd op 30 maart 2016. http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/school-bans-smart-watches-prevent-5724663

2 opmerkingen:

  1. Hey Elodie

    Leuk artikel dat je hier aanhaalt! Het is zeker een feit dat de opkomst van smartwatches steeds meer en meer zichtbaarder wordt in onze samenleving! Toch stel ik dit technologisch snufje erg in vraag. Het scherm hiervan is uiterst klein waardoor het kijken van videobeelden en dergelijke voor educatieve leerstof wel heel klein is. Bovendien is er een scale aan merken die een smartwatch verkopen, het ene wat duurder dan het andere. Ik kan me voorstellen dat er bepaalde apps niet op een goedkoopere watch kunnen functioneren waardoor hier in de klas toch wat problemen ontstaan. Akkoord, als iedereen dezelfde smartwatch van Krome aankoopt is dit uiteraard geen probleem, maar kan de school verplichten om iedereen hetzelfde merk aan te kopen? Ook al zou de watch van Krome goedkoop zijn, ik kan me voorstellen dat heel wat ouders dit overbodige luxe vinden, ook al wordt dit gebruikt voor educatieve doeleinden. Het is en blijft een investering. Als laatste wil ik nog meedelen dat we de leraren hier ook niet mogen vergeten. Zoals reeds in verschillende literatuur aangehaald is, hebben leraren vaak problemen om de technologie op een juiste manier te integreren in de klas. De ipad is bijvoorbeeld al langer aan zijn opmars bezig en is ook al meer geïntegreerd in het onderwijs, maar desondanks hebben nog steeds een heleboel docenten hier problemen mee. Toch wil ik duidelijk maken dat ik zeker geen tegenstander ben van technologie. Als het functioneel en op een efficiënte manier gebruikt kan worden, dan zeg ik een volmondige ja. Dus naar mijn mening blijft de smartwatch nog even weg uit de schoolomgeving.

    Groetjes
    Tomas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Elodie en Tomas

    Over dergelijke onderwerpen kan ik blijven nadenken over de pro's en contra's, omdat ze gewoon niet meer weg te denken zijn uit onze maatschappij en bijgevolg we moeten nadenken hoe we het onderwijs hierop moeten afstemmen.
    Elodie, je geeft mooi de pro's weer van het invoeren van een dergelijke smartwatch en kan me hierin ook wel degelijk vinden.
    Ik geef daarnaast echter ook wel eerlijk toe dat, wanneer ik een dergelijk artikel lees ik meteen een aantal valkuilen zie en mogelijke problematieken errond.
    Ik heb het er moeilijk mee dat scholen zouden eisen dat elk kind zou voorzien moeten zijn van een smartwatch (aangekocht of gehuurd via school), omdat je eenmaak rekening moet houden met het feit dat niet elke gezien, of elke ouder in staat is om dezelfde (financiële) kansen te bieden aan hun kinds, zoals andere. Daarin moet de school de overweging maken hoe ze dit (financieel) het beste aanpakken.
    Daarnaast ben ik er ook van overtuigd dat integratie van techonologie, zeker vandaag, in de lessen van essentieel belang is. Hierdoor kan je jongeren meer begeleiden in hun ontdekkingstocht hiervan en hen nieuwe dingen aanreiken en hen daarbij meteen ook de voordelen meegeven en waarschuwen voor de risico's. Anderzijds: wij zijn er ook geraakt, wij zijn de generatie die social media groot hebben zien worden en hebben er ook (alles op zijn tijd) mee kennisgemaakt, op ons eigen tempo. Maar al te vaak wordt er (te?)veel verwacht van leerlingen op dat vlak. Ik ben eerder van mening "alles op zijn tijd", zorg er vooral voor dat je al leerkracht hen begeleidt en coacht hierin. Er moet hierin een duidelijk evenwicht worden gevonden over de verdere (prominentere) integratie van technologie op scholen en hoe leerlingen kunnen functioneren door al deze snufjes.

    Daarnaast begint dit ook niet zomaar bij de leerkrachten zelf, maar is de integratie ervan ook belangrijk in de lerarenopleidingen zelf. Als je lerarenopleiding niet afstemt op de werkelijheid op de scholen: op welke manier kan je dan nieuwe leerkrachten klaarstomen om ermee aan de slag te gaan.

    Persoonlijk ben ik iemand die veel leert uit trial and error en niet zozeer alles op de 'schoolbanken' moet gezien hebben (theoretisch) om dit dan zelf toe te passen, maar ik ben er wel van overtuigd dat ook een lerarenopleiding steeds moet afgestemd zijn op de werkelijkheid in de schol en daarom mee moet met de technologische evolutie op scholen. Als dit betekent dat er smartwatches zouden ingevoerd worden, ben ik van mening dat ook lerarenopleidingen de kans moeten bieden aan hun studenten om hiermee kennis te maken en op welke manier dit een bijdrage kan leveren aan een les en hoe je die op een toffe manier kan integreren.

    BeantwoordenVerwijderen