Samenvatting
CodeFever is een vzw die leerlingen in de lagere school basisvaardigheden
wil aanleren om te kunnen programmeren. Ze willen de kinderen buitenschoolse lessen
aanbieden rond technologie, techniek, wetenschap en wiskunde. Dit op een
creatieve manier waardoor de kinderen geboeid blijven om de lessen te volgen.
Katelijne Duerincks nam dit initiatief in handen en wist met
haar zus en twee IT’ers een leerplan op te stellen. Op 26 september 2015 gingen
de eerste proeflessen van start.
De STEM-academie wordt ondersteund door de
Vlaamse overheid.
Reflectie
Kinderen worden voortdurend geconfronteerd met computers en techniek. Het
is best wel goed dat er nu meer aandacht wordt besteed aan hetgeen waar we constant
mee bezig zijn. Door op een speelse manier de techniek achter het programmeren
te leren worden kinderen klaargestoomd om later in de maatschappij optimaal te
functioneren.
Is het dan werkelijk zo belangrijk dat kinderen leren
programmeren? Ja! Een onderzoek van ING wees uit dat “35% van alle banen risico lopen om geautomatiseerd te worden en dus te
verdwijnen”. Natuurlijk zullen er ook andere jobs bijkomen, maar hiervoor
zal de ICT-kennis dan fundamenteel zijn.
België staat op het vlak van programmeren fel achter als men
andere landen bekijkt. Zo doen de VS, Zweden, Estland en Engeland het bijzonder
goed waar coderen al in het lespakket is opgenomen. Zelfs landen als Kenia en
Nigeria doen het beter als België.
De Vlaamse overheid steunt dit STEM-plan en wil kinderen
aansporen voor deze techniek. Toch worden de lessen niet opgenomen in de
leerplannen waardoor de lessen nu doorgaan tijdens buitenschoolse activiteiten.
De programmeerlessen worden dus ook niet gesubsidieerd waardoor ze behoorlijk
duur zijn. Wordt hier dan opnieuw een kloof gemaakt?
Besluit
Kinderen kunnen niet meer zonder computer, tablet, en alle andere
technologie die ze dagdagelijks gebruiken. Ze zijn opgegroeid in een tijdsperk
waarin dit als volkomen normaal wordt beschouwd.
Wat er achter deze technologie schuil gaat is minstens even
belangrijk als het gebruiken ervan. Hoe ver België hierin gaat evolueren zal de
toekomst uitwijzen. Dat het een belangrijk aspect wordt van jobmogelijkheden staat alvast vast.
Bronnen:
Artikel:
Debruyne, B., (2015) CodeFever wil kinderen behoeden voor een nieuwe digitale kloof. Knack – trends. Geraadpleegd op 19 maart 2016 via http://trends.knack.be/economie/ondernemen/codefever-wil-kinderen-behoeden-voor-een-nieuwe-digitale-kloof/article-normal-605861.html
Debruyne, B., (2015) CodeFever wil kinderen behoeden voor een nieuwe digitale kloof. Knack – trends. Geraadpleegd op 19 maart 2016 via http://trends.knack.be/economie/ondernemen/codefever-wil-kinderen-behoeden-voor-een-nieuwe-digitale-kloof/article-normal-605861.html
Website van Codefever:
CodeFever. (2015) Geraadpleegd op 19 maart 2016 van http://codefever.be/
CodeFever. (2015) Geraadpleegd op 19 maart 2016 van http://codefever.be/
Overige:De technologische revolutie in België. (2015, 9 maart).
Press room ING. Geraadpleegd op 19 maart 2016 via
https://about.ing.be/Over-ING/Press-room/Press-article/De-technologische-revolutie-in-Belgie.htm
Pijpers, R., (2016) Programmeren? Dat leer je op de
basisschool! Geraadpleegd op 19 maart 2016 via http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/21/programmeren-dat-leer-je-op-de-basisschool/
Uw kind futureproof. (2016). CodeFerver. Geraadpleegd op 19
maart 2016 via http://codefever.be/waarom-programmeren
Filmpje:
Youtube: Codefever (12 november 2015). Geraadpleegd via https://www.youtube.com/watch?v=sBKSXHZZC_Q
Geen opmerkingen:
Een reactie posten