maandag 28 maart 2016

Onderwijstechnologie voor vluchtelingenkampen


Inleiding en samenvatting:

In de zomer van 2015 bereikte een record-aantal vluchtelingen Europa. In landen nabij conflictgebieden zoals Libanon, Jordanië en Turkije is de toestroom zelfs nog groter. Mensen op de vlucht laten tijdelijk hun studies vallen, maar willen deze graag zo snel mogelijk opnieuw hernemen in een veilige omgeving. Hierbij doemen echter verschillende obstakels op waarvan een belangrijke het tekort aan onderwijspersoneel in vluchtelingenkampen is.

Onderwijstechnologie kan op verschillende manieren oplossingen aanbieden voor deze problematiek, zo stelt een artikel dat verscheen op de nieuwswebsite Devex en titelt: “7 ways to apply tech to refugee education”. Het artikel haalt in eerste instantie een initiatief van het Norwegian Agency for Development Cooperation aan. Dit project “EduApp4Syria” wil smartphone-apps ontwikkelen voor het onderwijs van Syrische kinderen. Na deze inleiding die de lezer warm wil maken, worden zeven tips aangereikt. We bespreken ze hier op kritische wijze.

Kritische bespreking:

1) Ten eerste moet je je publiek kennen. In eerste instantie moet men te weten komen over welke technologische dragers de vluchtelingen beschikken, van radio's tot en met de modernste smartphones. Het is interessant dat hier ook radio's besproken worden: het is namelijk niet de recentste technologie, maar in vluchtelingenkampen soms de enige beschikbare voor vele mensen. Onder het kennen van je publiek vallen ook andere aspecten zoals de doeltaal en het onderwijsniveau.

2) Heb aandacht voor opleiding. Technologische snufjes zijn weinig waard wanneer leerkrachten er niet mee weten te werken. Dit is zeker waar, maar men mag niet vergeten dat uit experimenten van onder meer TED is gebleken dat mensen en zelfs jonge kinderen soms zeer snel 'weg zijn' met nieuwe technologieën.

3) Beschouw onderwijs van vluchtelingen als een langetermijnprobleem. Volgens de VN is de gemiddelde vluchttijd van een vluchteling 17 (!) jaar. Dit maakt dat onderwijs voor vluchtelingen ook op lange termijn moet benaderd worden om iedere persoon groeikansen in de samenleving te geven. Deze informatie is erg nuttig, zowel voor het brede publiek als voor beleidsmakers.

4) Maak duurzame technologie. Dit geldt in het bijzonder voor vluchtelingenkampen waar beschermende infrastructuur vaak gebrekkig is.

5) Bereken kosten op de juiste schaal. Bij vluchtelingenkampen gaat het om een groot aantal mensen die een vraag hebben naar onderwijs. Bij het ontwikkelen van technologische onderwijsprogramma's moet van bij het begin voldoende middelen ter beschikking worden gesteld. Het belang hiervan is niet te onderschatten: zelfs in Vlaanderen kunnen we het probleem vaststellen van scholen die veel computermateriaal aankopen, maar vervolgens geen geld overhouden voor de aankoop van toepassingen.

6) Bouw voort op successen in andere contexten. Goede ervaringen met onderwijstechnologie op andere plaatsen kunnen gebruikt worden om ze over te brengen naar nieuwe situaties. Dit lijkt evident, maar het vergt dat er daadwerkelijk over de grenzen heen wordt onderzocht en gecommuniceerd.

7) Maak inhouden van hoge kwaliteit. De opdracht voor ontwikkelaars van onderwijstechnologie voor contexten zoals vluchtelingenkampen is erg uitdagend: niet alleen moet het materiaal van een hoge kwaliteit zijn in de strikte zin, maar het moet ook aangepast zijn aan een verschillende culturele of materiële context.


Bronnen:



2 opmerkingen:

  1. Dag Neal,

    Het klopt inderdaad dat je onderwerp over vluchtelingen vandaag de dag razend actueel is. Het eerste wat bij me opkwam als ik je blog begon te lezen was echter: zou er niet beter eerst gezorgd worden dat de mensen in een vluchtelingenkamp een degelijk dak boven hun hoofd hebben en voldoende kwalitatief voedsel en sanitair hebben?

    Ik ben nu geen specialist in deze materie, maar dit is toch het beeld van een vluchtelingenkamp dat ik momenteel heb. Onderwijs is uiteraard ook van enorm belang, zeker als deze mensen langere tijd in een dergelijk kamp verblijven. Maar ik vermoed dat er op financieel vlak allesbehalve ruimte is om met dergelijke technologie te werken. Denk jij dat dit wel mogelijk is? En heb jij een idee of er übderhaupt onderwijzend personeel aanwezig is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat onderwijs bieden aan mensen die op de vlucht zijn zeer belangrijk is om hen de mogelijkheid te bieden zich te blijven ontwikkelen zoals ze dat willen en kunnen. Uiteraard moet er voorzien worden in basisvoorzieningen als eten, een dak boven het hoofd, etcetera. Maar om een menswaardig bestaan te kennen, kan dit niet blijven bij deze basisvoorzieningen. Onderwijs kan een manier zijn om de hoop van mensen niet te laten doven en juist aan te wakkeren voor een betere toekomst (waar we overigens ook aan moeten werken). Onderwijzend personeel komt vaak uit de hoek van vrijwilligers, net zoals het Rode Kruis. Een mooi voorbeeld is het volgende artikel hierover: http://www.theguardian.com/teacher-network/2015/apr/14/inside-a-syrian-refugee-camp-education-is-the-only-hope-for-children

    Om dit onderwijs dat zo cruciaal is voor vluchtelingen te verbeteren, is het gebruik van ICT mogelijkheden ook belangrijk. Ik weet niet hoeveel dit financieel extra kost - maar het ontwikkelen van apps wordt continu gedaan - eventueel met een crowdsurfing campagne. Veel mensen op de vlucht zijn bekend met social media, sommigen hebben een professionele ICT achtergrond, dus er kan op die manier verder gebouwd worden vanuit de kennis die ze al beschikken.

    BeantwoordenVerwijderen